Οι πρόσφατες – μεταξύ άλλων – δηλώσεις Έλληνα εφοπλιστή περί μη προτίμησης της ελληνικής σημαίας στην ποντοπόρο ναυτιλία προκάλεσαν ποικίλες αντιδράσεις.
Οι δηλώσεις του ανέδειξαν το ζήτημα της ανταγωνιστικότητας ή μη της ελληνικής σημαίας.
Τα ακόλουθα μεγέθη είναι ενδεικτικά:
-Εάν και οι Έλληνες πλοιοκτήτες είναι Νο1 στον κόσμο, η ελληνική σημαία είναι 8η στον κόσμο. Παναμάς, Λιβερία, Νήσοι Μάρσαλ, Χονγκ Κονγκ, Σιγκαπούρη και Μάλτα είναι πάνω από την Ελλάδα.
-Σύμφωνα με την πλατφόρμα δεδομένων Marine Information Services, από τις 200 κορυφαίες ναυτιλιακές ελληνικών συμφερόντων και για το πρώτο τρίμηνο του 2021, οι 156 δεν είχαν κανένα πλοίο υπό την ελληνική σημαία.
Σημειώνεται ότι η Ελλάδα παραμένει παγκοσμίως η χώρα με τη μεγαλύτερη πλοιοκτησία.
Μολονότι ο πληθυσμός της Ελλάδας αντιπροσωπεύει μόνο το 0,16% του παγκόσμιου πληθυσμού, οι Έλληνες πλοιοκτήτες κατέχουν το 20,67% της παγκόσμιας χωρητικότητας και το 54,28% της χωρητικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η μη προτίμηση της ελληνικής σημαίας από τους Έλληνες εφοπλιστές, η οποία – σύμφωνα με αναλυτές – οφείλεται, κυρίως, σε φορολογικούς και οικονομικούς λόγους, έχει αρκετές ομοιότητες με τη «φυγή» των ελληνικών φορτηγών, τα οποία προτιμούν ξένες πινακίδες.
Εάν και είναι δύσκολο να υπολογιστεί πόσα Φορτηγά Δημοσίας Χρήσης υπάρχουν στην Ελλάδα και πόσα από αυτά είναι ενεργά (κάποτε τα ΦΔΧ ήταν 33.000), υπολογίζεται ότι τουλάχιστον 15.000 ελληνικά φορτηγά έχουν μεταναστεύει στη Βουλγαρία και σε άλλες χώρες.
Από την άλλη πλευρά, όπως στα ελληνόκτητα πλοία κυματίζουν σημαίες της Λιβερίας, του Παναμά, κ.α., έτσι και τα ελληνόκτητα φορτηγά κυκλοφορούν με βουλγάρικες και ρουμάνικες πινακίδες, κυρίως για φορολογικούς / οικονομικούς λόγους.
Ωστόσο, θα ήταν προτιμότερο για το εθνικό συμφέρον, η εικόνα αυτή να αναστραφεί…