Η συμφωνία (εφόσον ψηφιστεί) ελληνικού δημοσίου και Cosco για τη μετάθεση των υποχρεωτικών επενδύσεων της αρχικής σύμβασης παραχώρησης του ΟΛΠ και την πώληση του επιπλέον 16% του Οργανισμού επαναφέρει την «ηρεμία» στο «μεγάλο» λιμάνι.
Εάν και δεν είναι προς το συμφέρον καμιάς πλευράς η μη ολοκλήρωση των επενδύσεων στο αρχικό χρονοδιάγραμμα, ωστόσο αποφεύχθηκε η κλιμάκωση της όποιας αντιπαράθεσης των δυο πλευρών και η προσφυγή στη Διαιτησία.
Εφόσον ψηφιστεί η συμφωνία, η Cosco καλείται σε διάστημα 5 + 5 ετών να υλοποιήσει τις υποχρεωτικές επενδύσεις, ύψους 294 εκατ. ευρώ, οι οποίες συνοδεύονται και από αρκετές προαιρετικές, εξίσου μεγάλης σημασίας για τον ΟΛΠ.
Ύψιστη προτεραιότητα για την Cosco o προβλήτας 4
Ο «λευκός καπνός» μεταξύ ελληνικού δημοσίου και Cosco, πιθανότατα μόλις αρχίσουν να φαίνονται περισσότερες «μπουλντόζες» στο λιμάνι και υπάρξει «καλύτερη ζύμωση» με την τοπική κοινότητα, θα ανοίξει και τη συζήτηση για την κατασκευή του προβλήτα 4.
Γιατί είναι κρίσιμος ο προβλήτας 4; Είναι κρίσιμος στην προσπάθεια του ΟΛΠ να αναρριχηθεί στην 3η θέση της Ευρώπης, αυξάνοντας την ετήσια δυναμικότητά του στα 10 – 11 εκατ. εμπορευματοκιβώτια (σήμερα, η ετήσια δυναμικότητα φτάνει τα 7,2 εκατ. εμπορευματοκιβώτια και με τα έργα που διεξάγονται τα 7,8 εκατ.).
H Cosco θέλει να κατασκευάσει τον 4ο προβλήτα στον προβλήτα Γ2 και να επεκτείνει το car terminal στον προβλήτα Γ1.
H εταιρεία θεωρεί ότι πρόκειται για μια επένδυση που θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, τόσο κατά το διάστημα της υλοποίησης, όσο και κατά τη διάρκεια της λειτουργίας.
Όπως υποστηρίζεται, η επιβάρυνση στο περιβάλλον θα είναι η μικρότερη δυνατή, γιατί αφενός ο τέταρτος προβλήτας θα λειτουργήσει στην θέση του υφιστάμενου τερματικού αυτοκινήτων (που θα μετατοπιστεί προς τα ανατολικά) και αφετέρου η συντριπτική πλειοψηφία των φορτίων δεν αφορά εισαγωγές, αλλά μεταφόρτωση σε άλλα πλοία και μεταφορά σε άλλα λιμάνια.
H μεγαλύτερη πηγή εσόδων και κερδοφορίας του ΟΛΠ είναι τα εμπορευματοκιβώτια
Επίσης, στο νέο προβλήτα θα χρησιμοποιηθεί ο πιο υψηλής τεχνολογίας και φιλικός προς το περιβάλλον εξοπλισμός, δηλαδή ηλεκτροκινούμενα μηχανήματα, ώστε να μειώνεται το ενεργειακό αποτύπωμα και να περιορίζονται οι αέριοι ρύποι.
Από την άλλη πλευρά, σοβαρές ενστάσεις διατυπώνει η τοπική δημοτική αρχή, τονίζοντας ότι ο προβλήτας 4 θα επιφέρει σημαντική όχληση στην περιοχή.
Η συνεισφορά των «κουτιών» στα έσοδα και κέρδη
Επίσης, η συνεισφορά του 4ου προβλήτα – των 2,8 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων – εκτιμάται ότι θα είναι – εξίσου – σημαντική στα έσοδα και κέρδη του Οργανισμού.
Είναι ενδεικτικό ότι, σε μια κανονική χρονιά, όπως το 2019, από τα συνολικά έσοδα των 149,2 εκατ. του ΟΛΠ, τα 91 εκατ. προέρχονταν από τους προβλήτες Ι και ΙΙ και ΙΙΙ.
Μάλιστα, σε επίπεδο κερδών, εάν και ο προβλήτας Ι σημειώνει ζημιές, οι προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ (αντάλλαγμα παραχώρησης) παρουσιάζουν σημαντικά κέρδη, συμβάλλοντας στην αύξηση της καθαρής κερδοφορίας και μερισματικής απόδοσης του ΟΛΠ.