Το 2017 ολοκληρώνονται οι 5 αυτοκινητόδρομοι της Ελλάδας, οι συμβάσεις παραχώρησης των οποίων υπογράφτηκαν το 2007, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το… 2012.
Ωστόσο, το μεγάλο ερώτημα που πλανάται, έστω και εκ των υστέρων, είναι το ακόλουθο:«Έπρεπε το ελληνικό δημόσιο να υπογράψει, μέσα σε λίγους μήνες, 5 συμβάσεις παραχώρησης;».
Από την άλλη πλευρά, κανείς δεν μπορεί να παραγνωρίσει ότι οι «ιδιωτικοποιημένοι» οδικοί άξονες συμβάλλουν τα μέγιστα στην αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας, με ευεργετικές συνέπειες, όχι μόνο στις οδικές επιβατικές μεταφορές, αλλά και στις εμπορευματικές.
Το metaforespress.gr απηύθυνε τα ακόλουθα ερωτήματα σε στέλεχος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, λαμβάνοντας τις εξής απαντήσεις.
-Θα ολοκληρωθούν, λειτουργικά, το Μάρτιο του 2017 οι αυτοκινητόδρομοι; Χάθηκε πολύτιμος χρόνος το 2015, λόγω των διαδοχικών εκλογικών αναμετρήσεων και των capital controls;
-Το 2015 κερδήθηκαν τα περισσότερα για τους αυτοκινητοδρόμους, δεν χάθηκε τίποτα. Όταν αναλάβαμε, ο μέσος μηνιαίος όρος απορρόφησης, σε κάθε έργο, ανερχόταν στα 4-5 εκατ. το μήνα, αυτό σημαίνει ότι τα έργα κινούνταν «νωχελικά», ήταν βαλτωμένα.
Τώρα, η απορρόφηση φτάνει τα 30 εκατ. το μήνα, σε εκτελεσθέντες εργασίες, τα έργα επανεκκινήθηκαν. Επιλύσαμε δεκάδες τεχνικά και νομικά προβλήματα, μέσα στο 2015, απεγκλωβίζοντας τα έργα.
Για παράδειγμα, στην «Ολυμπία Οδό» υπήρχαν πέντε σημεία που τέμνονταν ο σιδηρόδρομος και ο αυτοκινητόδρομους, η διευθέτηση των οποίων εκκρεμούσε τουλάχιστον τρία χρόνια. Το Μάιο του 2015, λύθηκαν τα ζητήματα και ξεμπλοκάραμε, τόσο τον οδικό άξονα, όσο και τον σιδηρόδρομο.
Επίσης, στην «Ολυμπία Οδό» εκκρεμούσε η περιβαλλοντική αδειοδότηση των έργων για 2-3 χρόνια, η οποία δεν είχε ανανεωθεί.
Είναι απαράδεκτο, για την ελληνική πολιτεία, έργα που συμβασιοποιήθηκαν το 2007, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2012 και μετά το 2015, να κηρύσσουμε σήμερα απαλλοτριώσεις ή να ορίζουμε πρωτόδικα δικαστήρια για τον ορισμό απαλλοτριώσεων.
Συνοπτικά, από τον Απρίλιο του 2015, λύθηκαν όλα τα εκκρεμή ζητήματα της «Ολυμπίας Οδού» και τα περισσότερα στον Ε65 και την «Ιόνια Οδό».
Για την επίσπευση των έργων στην «Ιόνια Οδό», εξαγοράσαμε το στρατόπεδο «Παπαγεωργίου» και, το φθινόπωρο του 2015, λύσαμε το πρόβλημα με τις αρχαιολογικές έρευνες στην Αλίκυρνα. Το σημαντικότερο είναι ότι πετύχαμε σαφή χρονοδιαγράμματα για τις απαλλοτριώσεις και τις αρχαιολογίες σε Ιόνια, Μορέα και Ολυμπία Οδό.
-Διατείνεστε ότι εξοικονομήσατε 765 εκατ. από τους αυτοκινητοδρόμους. Ισχύει το νούμερο;
-Το 2013, έγινε αναθεώρηση των συμβάσεων, ύψους 500 εκατ., χωρίς να οριστούν σημεία – στόχοι, χωρίς την πρόβλεψη για επιβολή ρητρών, μονάχα μια γενικότερη διατύπωση περί ολοκλήρωσης το 2015.
Στην αναθεώρηση του 2013, τραγικώς εσφαλμένα δεν συμπεριλήφθηκε ο «Μορέας», πληρώσαμε 500 εκατ. σε 4 από τους 5 αυτοκινητόδρομους, χωρίς να ξέρουμε πότε θα ολοκληρωθούν, αφού εκκρεμούσαν σημαντικά ζητήματα με την αρχαιολογία και τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις. Τα «δώσαμε στο βρόντο».
Σήμερα, σε 5 αυτοκινητοδρόμους, δεν υπάρχει κανένα σημείο καθυστέρησης επί των βασικών οδικών αξόνων. Δίνουμε πολύ λιγότερα λεφτά, όχι μόνο από τις διεκδικήσεις των παραχωρησιούχων, αλλά και από όσα τους καταλόγισε ο ανεξάρτητος μηχανικός. Η εξοικονόμηση των 765 εκατ. είναι αληθινή και έχει αποδειχτεί από σχετικά έγγραφα.
-Μήπως ήταν υπερβολικές οι διεκδικήσεις των παραχωρησιούχων;
-Πάντα είναι υπερβολικές οι αξιώσεις του «αντίπαλου μέρους», πάντα αυτός προκρίνει το μέγιστο.
-Τελικά, τους πληρώσαμε «χρυσάφι» τους οδικούς άξονες; Άντεχε η χώρα 5 συμβάσεις παραχώρησης;
-Πιστεύω ότι ήταν πολύ εσφαλμένη η στρατηγική του δημοσίου από τη αρχή της σύναψης των συμβάσεων. Όλα τα ρίσκα που ανέλαβε το δημόσιο ήταν σε αναντιστοιχία με τα ρίσκα των ιδιωτών. Αυτά τα λάθη οδήγησαν και στις αυξημένες δαπάνες του δημοσίου.
Η χώρα δεν άντεχε το «φαραωνικό» σχεδιασμό των έργων αυτών, που σχεδιάστηκαν την εποχή εκείνη, χωρίς ρεαλισμό. Ακόμα και εάν δεν είχε εκδηλωθεί η κρίση, η χώρα δεν θα «άντεχε» αυτά τα έργα.