Φουντώνει η σεναριολογία γύρω από την Aegean Airlines, σχετικά με το νέο τύπο αεροσκαφών που θα προμηθευτεί, αλλά και για πιθανές μετοχικές ανακατατάξεις.
Κατά κοινή ομολογία, η ελληνική αεροπορική έχει «μεγαλώσει», αποκτώντας χαρακτηριστικά μιας επιφανούς περιφερειακής εταιρείας.
Ωστόσο, θα κάνει κάποτε το «μεγάλο άλμα», δηλαδή δρομολόγια μακρινών αποστάσεων; Εντάσσεται αυτό στο, μακροπρόθεσμο, σχεδιασμό ή ξεπερνά τις οικονομικές και επιχειρησιακές δυνατότητές της;
Οι μετοχικές ανακατατάξεις
Επί του παρόντος, η Aegean Airlines, σύμφωνα με δημόσιες τοποθετήσεις στελεχών της, βρίσκεται σε αναζήτηση στρατηγικών συμμαχιών και συμπράξεων, αλλά και σε διαδικασία ανανέωσης στόλου αεροσκαφών.
Στο πρώτο πεδίο, η εταιρεία, διαβλέποντας την επιβράδυνση (ή κατ’ άλλους την «ωρίμανση») της ανάπτυξής της και την ανάγκη εξεύρεσης κεφαλαίων για τη προμήθεια νέου στόλου αεροσκαφών, επιβεβαίωσε ότι βρίσκεται σε συζητήσεις για την πώληση μειοψηφικού μετοχικού ποσοστού στον κινεζικό όμιλο HNA Hainan, όπως έγινε γνωστό.
Επί του παρόντος, δεν έχει υπάρξει νεότερη ενημέρωση, εάν και αργά ή γρήγορα η εταιρεία οφείλει να τοποθετηθεί.
Η προμήθεια αεροσκαφών
Στο δεύτερο πεδίο, η εταιρεία έχει ανακοινώσει ότι θα αποφασίσει, εντός του 2017, τη προμήθεια νέου τύπου αεροσκαφών, με ζητούμενο τη μειωμένη κατανάλωση καυσίμων. Η εταιρεία καλείται να αποφασίσει μεταξύ Airbus ή Boeing.
Η Aegean διαθέτει σήμερα μόνο Airbus (εξαιρείται ο στόλος της Olympic), κάτι το οποίο ίσως να δίνει προβάδισμα στην ευρωπαϊκή εταιρεία, έναντι της αμερικανικής Boeing.
Εάν επιλέξει τη Boeing, καλείται να επανεκπαιδεύσει, μερικώς, τους μηχανικούς της, ενώ αλλάζει και ο τύπος των ανταλλακτικών.
Κεντρική επιδίωξη αποτελεί τα νέα αεροσκάφη να έχουν μειωμένη κατανάλωση καυσίμων, κόστους και θορύβου, με την εταιρεία να δίνει έμφαση στη μέθοδο της μίσθωσης και όχι της αγοράς.
Όπως είναι φυσικό, η μίσθωση/αγορά μερικών δεκάδων νέων αεροσκαφών θα δοκιμάσει τις οικονομικές αντοχές της.
Όπως σχολιάζει εύστοχα αεροπορικός αναλυτής «η διοίκηση της Aegean καλείται να πάρει, εάν δεν τις έχει ήδη λάβει, σημαντικές αποφάσεις.
Σαν περιφερειακή εταιρεία έχει φτάσει σχεδόν στο αποκορύφωμά της. Θέλει ή και μπορεί να κάνει το επόμενο βήμα;».