Μπορεί (και) στην Ελλάδα η ηλεκτροκίνηση να βρίσκεται ακόμα σε… νηπιακό στάδιο, ωστόσο είναι σίγουρο ότι θα κυριαρχήσει σε μεσομακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Η ΕΕ πιέζει για περιβαλλοντικά οχήματα και μείωση των εκπομπών ρύπων, οι αυτοκινητοβιομηχανίες εναρμονίζονται.
Σημαντικό εμπόδιο για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης αποτελεί το υψηλό κόστος των οχημάτων, η απουσία σταθμών φόρτισης και η χαμηλή αυτονομία.
Γι΄ αυτό το λόγο, το υπουργείο Περιβάλλοντος, σε συνεργασία με το υπουργείο Μεταφορών και το υπουργείο Οικονομικών επεξεργάζονται σχέδιο νόμου, το οποίο θα κατατεθεί έως το καλοκαίρι.
Εξετάζονται μέτρα, όπως επιδότηση τιμής αγοράς και επιτοκίου, μειωμένα ασφάλιστρα, μειωμένα διόδια, ελεύθερη κυκλοφορία στο δακτύλιο και ελεύθερο πάρκινγκ στους χώρους ελεγχόμενης στάθμευσης.
«Στην ελληνική αγορά, τα ηλεκτροκίνητα οχήματα κατέλαβαν πέρσι μερίδιο μικρότερο του 1% επί των συνολικών πωλήσεων οχημάτων, ενώ σε άλλες χώρες της ΕΕ τα αντίστοιχα ποσοστά κυμαίνονται σε 4-5%, σε ορισμένες περιπτώσεις (Ολλανδία) ξεπέρασαν το 10% ενώ στη Νορβηγία προσεγγίζουν το 50%», ανέφερε, πρόσφατα, η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου.
Η ίδια επικαλέστηκε στοιχεία της ΕΕ που καταδεικνύουν ότι η Αθήνα – μαζί με το Μιλάνο – μοιράζονται την πρωτιά όσον αφορά το ποσοστό ρύπων που προέρχεται από τις μεταφορές και τα οχήματα (75%), καθώς ο στόλος οχημάτων της χώρας είναι από τους πιο γερασμένους της ΕΕ.
Η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα
Λιγότερα από 1.000 τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Μειονεκτήματα το υψηλό κόστος απόκτησης και η απουσία σταθμών φόρτισης
101
Κίνητρα εξετάζει το υπουργείο Περιβάλλοντος
Μεταξύ αυτών, επιδότηση τιμής αγοράς και επιτοκίου, μειωμένα ασφάλιστρα και διόδια
102
Οι προτάσεις των εισαγωγέων
Ο ΣΕΑΑ έχει προτείνει επιδότηση 3.000 ευρώ για τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα και 1.500 ευρώ για τα plug in υβριδικά αυτοκίνητα
103
1 στα 3 οχήματα το 2030 θα είναι ηλεκτρικό
Το 2019, το μερίδιο των ηλεκτρικών ανήλθε μόλις στο 0,4% επί των νέων ταξινομήσεων
104
Infographic: metaforespress.gr
«Η κατάσταση αυτή πρέπει να αλλάξει δραστικά και γι’ αυτό έχουμε θέσει έναν υψηλό στόχο για τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα: 1 στα 3 οχήματα που θα πωλούνται το 2030 να είναι ηλεκτρικό», επισήμανε η κα Σδούκου.
«Πολύ σημαντική για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης είναι η δημιουργία δικτύου σημείων φόρτισης, τόσο μέσα στις πόλεις, όσο και στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους. Στο πλαίσιο αυτό, εξετάζουμε αν απαιτείται η επιδότηση των υποδομών φόρτισης και τι μορφή θα μπορούσε να λάβει για τους διάφορους τύπους φόρτισης», συμπλήρωσε, φανερώνοντας το γενικότερο σκεπτικό του υπουργείου.
Οι προτάσεις του ΣΕΑΑ για την ηλεκτροκίνηση και οι επιδόσεις της Ελλάδας
Από την πλευρά του, ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτου έχει προτείνει επιδότηση 3.000 ευρώ για τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα /range extender, επιδότηση 1.500 ευρώ για τα plug in υβριδικά αυτοκίνητα, προσαύξηση κατά 50% των εξόδων που εκπίπτουν στις επιχειρήσεις από την χρήση επαναφορτιζόμενων οχημάτων και εξαίρεση από τη φορολογία παροχής σε είδος για τους εταιρικούς χρήστες επαναφορτιζόμενων οχημάτων.
Σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, ο στόλος στην Ελλάδα έφτανε κατά προσέγγιση στα 5,15 εκατ. οχήματα στα τέλη του 2018, με υπολογιζόμενη αύξηση κατά 920.000 των οχημάτων κατά το έτος 2030.
Όπως υπογραμμίζεται στο Σχέδιο, ο ελληνικός στόλος οχημάτων αποτελεί τον 4 γηραιότερο στόλο στην Ευρώπη, με ποσοστό πλέον του 56% να απαρτίζεται από οχήματα 10 – 20 ετών και ποσοστό 25% να έχει υπερβεί τα 20 έτη.
Όσον αφορά τη διείσδυση ηλεκτρικών οχημάτων στην ελληνική αγορά οχημάτων, τα αμιγώς Η/0 (BEV) και τα Plug-In Υβριδικά (PHEV) δεν υπερέβαιναν το 0,33% της συνολικής αγοράς έως τον Αύγουστο του 2019 (και 0,4% στα τέλη του 2019, σύμφωνα με το ανωτέρω γράφημα με στοιχεία του ΣΕΑΑ).
Για την εκτίμηση διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης στην ελληνική αγορά καταρτίστηκαν δυο διαφορετικά σενάρια:
–Σενάριο Α (Σενάριο Αναφοράς): Σύμφωνα με το σενάριο εξέλιξης των ταξινομήσεων κατ’ έτος και εκτιμήσεις της αγοράς, το ποσοστό διείσδυσης ηλεκτρικών οχημάτων θα ανέλθει σε 24,1% επί των νέων ταξινομήσεων το έτος 2030.
–Σενάριο Β (Σενάριο Εμπροσθοβαρές με οικονομική ανάπτυξη και αυξημένα μέτρα πολιτικής): Σύμφωνα με το σενάριο εξέλιξης των ταξινομήσεων κατ’ έτος και με στόχο την επίτευξη του φιλόδοξου στόχου με οικονομική ανάπτυξη και αυξημένα μέτρα πολιτικής έως το έτος 2030, το ποσοστό διείσδυσης των ηλεκτρικών οχημάτων το έτος 2030 θα ανέλθει σε 30% επί των νέων ταξινομήσεων.
Τέλος, σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ελλάδα δεν ξεπερνούν τα 1.000, οπότε ο εθνικός στόχος έχει τεθεί περί τα 350.000 το 2030.