Με διακυμάνσεις συνεχίζεται η πορεία της εγχώριας αγοράς αυτοκινήτου, με αποτέλεσμα στο 8μηνο του έτους οι ταξινομήσεις να εμφανίζονται μειωμένες κατά σχεδόν 1,1% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Τα προβλήματα στις παραδόσεις παραμένουν, λόγω της μειωμένης παραγωγής, ελλείψει ημιαγωγών και πρώτων υλών, με αποτέλεσμα ο μέσος χρόνος παράδοσης να κυμαίνεται μεταξύ 6 – 8 μήνες (εξαρτάται από το μοντέλο), με αρκετούς εμπόρους / αντιπροσώπους να μην δεσμεύονται ούτε για την τελική τιμή, ούτε για τον χρόνο παράδοσης του οχήματος.
Όπως σχολιάζουν στελέχη της εγχώριας αγοράς «η ζήτηση εξακολουθεί να παραμένει μεγαλύτερη της προσφοράς, εάν και με βραδύτερο ρυθμό, με την ελπίδα η κατάσταση να αρχίζει να ομαλοποιείται από το 2023, με μεγαλύτερη παραγωγή από τα εργοστάσια».
Η εξέλιξη της ελληνικής αγοράς
Η εγχώρια αγορά συνεχίζεται να κινείται με διακυμάνσεις.
Για παράδειγμα, με μείωση ταξινομήσεων έκλεισαν οι ακόλουθοι μήνες: Ο Ιανουάριος με 28,9%, ο Μάρτιος με 6,4%, ο Απρίλιος με 8,9% και ο Ιούνιος με 20,1%.
Αντίθετα, με άνοδο έκλεισαν οι ακόλουθοι μήνες: Ο Φεβρουάριος με 27%, ο Μάιος με 10,5%, ο Ιούλιος με 2,8% και ο Αύγουστος.
Συνολικά, στο διάστημα Ιανουάριος – Ιούλιος, για το οποίο υπάρχουν τελικά στοιχεία, ταξινομήθηκαν σχεδόν 66.000 οχήματα, ήτοι μείωση 4,7% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021.
Αρκετές πλέον από τις ταξινομήσεις κατευθύνονται σε εταιρικές πωλήσεις και σε εταιρείες leasing, τάση η οποία ενισχύεται πανευρωπαϊκά.
Με βάση τα πρωτογενή στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και την επεξεργασία του ΣΕΑΑ οι ταξινομήσεις καινούργιων οχημάτων τον Ιούλιο και από την αρχή του έτους είχαν ως εξής:
Ιούλιος 2022 | Ιούλιος 2021 | Μεταβολή 2022/2021 | |
Καινούργια επιβατικά | 10.881 | 10.586 | +2,8% |
Καινούργια φορτηγά (ελαφρά και βαρέα) | 832 | 989 | -15,9% |
Καινούργια λεωφορεία | 24 | 45 | -46,7% |
Ιανουάριος – Ιούλιος 2022 | Ιανουάριος – Ιούλιος 2021 | Μεταβολή 2022/2021 | |
Καινούργια επιβατικά | 65.679 | 68.948 | -4,7% |
Καινούργια φορτηγά (ελαφρά και βαρέα) | 5.840 | 6.423 | -9,1% |
Καινούργια λεωφορεία | 139 | 246 | -43,5% |
Επί του παρόντος κανείς δεν μπορεί να προβλέψει, εάν το 2022 «πιάσει» το 2021 σε επιδόσεις, με την ταξινόμηση περισσοτέρων από 100.000 οχημάτων, λόγω των πληθωριστικών πιέσεων (άνοδος τιμών παρατηρείται και στο καινούργιο, αλλά και στο μεταχειρισμένο αυτοκίνητο), αλλά και του ενεργειακού κόστους.
Η πορεία της ευρωπαϊκής αγοράς
Σύμφωνα με την ACEA, η πτώση των ταξινομήσεων στην ΕΕ, τον περασμένο Ιούνιο, άγγιξε το 15,4%, καθώς ταξινομήθηκαν 886.510 μονάδες.
Μάλιστα, η ACEA σχολίασε ότι ο εξεταζόμενος Ιούνιος ήταν ο πιο «αδύναμος» Ιούνιος που έχει καταγραφεί (σε όγκο ταξινομήσεων) από το 1996.
Αρκετές, εάν όχι οι περισσότερες, από τις ταξινομήσεις κατευθύνονται σε εταιρικές πωλήσεις και σε εταιρείες leasing, τάση η οποία ενισχύεται πανευρωπαϊκά
Και οι τέσσερις μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές σημείωσαν διψήφια ποσοστά μείωσης. Η Γερμανία σημείωσε τη μεγαλύτερη πτώση με 18,1%, ακολουθούμενη από την Ιταλία με 15% και τη Γαλλία με 14,2%.
Σε επίπεδο πρώτου εξαμήνου, οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων στην ΕΕ συρρικνώθηκαν κατά 14% σε σύγκριση με ένα χρόνο νωρίτερα, φτάνοντας συνολικά τις περίπου 4,6 εκατομμύρια μονάδες.
Όλες οι μεγάλες αγορές της Ευρώπης κατέγραψαν διψήφια μείωση: Ιταλία (-22,7%), Γαλλία (-16,3%), Γερμανία (-11%) και Ισπανία (-10,7%).