Οι θαλάσσιες και χερσαίες μεταφορές παραμένουν κυρίαρχες στις ελληνικές εξαγωγές, έναντι των σιδηροδρομικών και αεροπορικών.
Με άλλα λόγια, πλοία και φορτηγά αποτελούν, για ποικίλους λόγους, πιο ανταγωνιστικά μέσα, σε σχέση με τρένα και αεροπλάνα.
Ειδικότερα, σύμφωνα με καταγραφές του ΠΣΕ, το 47% της αξίας των εξαγωγών πραγματοποιείται μέσω θαλάσσιων οδών, το 46,4% οδικώς και μόλις, το 5% αεροπορικώς και το 0,4% σιδηροδρομικώς.
Αναλυτές της αγοράς των εμπορευματικών μεταφορών επισημαίνουν ότι το χαμηλό ποσοστό των αεροπορικών εξαγωγών οφείλεται στο υψηλό κόστος και αντίστοιχα, των σιδηροδρομικών στη μη ολοκλήρωση του βασικού σιδηροδρομικού δικτύου, εάν και αρκετοί πιστεύουν ότι οι σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές πρόκειται να ενισχυθούν σημαντικά στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια.
Οι επιδόσεις του 2017
Υπενθυμίζεται ότι, το 2017, με νέο ιστορικό ρεκόρ έκλεισαν οι ελληνικές εξαγωγές, σύμφωνα με τον ΠΣΕ, παρά τις δυσμενείς συνθήκες που επικράτησαν, κυρίως, στο πρώτο μισό του έτους.
Όπως αναφέρεται σε ανάλυση του ΠΣΕ και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), επί των προσωρινών στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ, οι εξαγωγές συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών και στο σύνολο του 2017, δηλαδή στο διάστημα Ιανουαρίου- Δεκεμβρίου 2017, αυξήθηκαν κατά 13,2% και ανήλθαν στα 28,83 δισ. ευρώ, από 25,46 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2016.
Το προηγούμενο ρεκόρ εξωστρέφειας ήταν το 2012, όταν η συνολική αξία των ελληνικών εξαγωγών είχε φθάσει στα 27,34 δισ. ευρώ.
Μάλιστα, νέο ρεκόρ κατέγραψαν οι ελληνικές εξαγωγές και χωρίς να υπολογιστούν τα πετρελαιοειδή.
Συγκεκριμένα, η αξία των εξαγωγών, με εξαίρεση τα πετρελαιοειδή, στο σύνολο του 2017 ενισχύθηκε κατά 7,1% ή κατά 1,32 δισ. ευρώ και έφθασε στα 19,98 δισ. ευρώ από 18,65 δισ. ευρώ.
Το προηγούμενο ρεκόρ εξωστρέφειας, χωρίς τα πετρελαιοειδή, ήταν το 2017, όταν η συνολική τους αξία είχε διαμορφωθεί στα 18,36 δισ. ευρώ.