Η Ελλάδα απέμεινε χωρίς κρατική σιδηροδρομική εταιρεία. Oι Ιταλοί της FS αγόρασαν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ έναντι 45 εκατ. ευρώ. Είναι πολλά τα 45 εκατ.;
Βάσει των ισολογισμών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όχι. Βάσει του γεγονότος ότι διαθέτει – ουσιαστικά – το μονοπώλιο στις επιβατικές και εμπορευματικές σιδηροδρομικές μεταφορές, με τεράστιες μάλιστα προοπτικές, όταν ολοκληρωθεί το δίκτυο, θα αποδειχτεί ότι έδωσαν «ψίχουλα».
Όπως και να έχει, η ιδιωτικοποίηση ολοκληρώθηκε, ωστόσο οι εξελίξεις που επιφέρει εκτείνονται πέραν της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Ακουμπούν τον ΟΣΕ, την ΕΕΣΣΤΥ, τη ΓΑΙΟΑΣΕ και ίσως, τον ΟΑΣΑ, την ΣΤΑΣΥ και την ΟΣΥ.
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα μιλά και θα συμπεριφέρεται πλέον ως ιδιωτική εταιρεία. Τι σημαίνει αυτό;
Αργά ή γρήγορα, οι σχέσεις της με τον διαχειριστή υποδομής, τον ΟΣΕ, τον συντηρητή του τροχαίου υλικού, την ΕΕΣΣΤΥ και τον μισθωτή του τροχαίου υλικού, τη ΓΑΙΑΟΣΕ θα δοκιμαστούν.
Ήδη, οι Ιταλοί έχουν διαμηνύσει το υπουργείο Μεταφορών ότι το μοντέλο αυτό κρύβει πολλές παθογένειες. Από την άλλη, δεσμεύονται με συμβάσεις, ωστόσο στη σιδηροδρομική αγορά θεωρείται βέβαιο ότι, σε κάποιο βαθμό, αυτές θα αμφισβητηθούν. Το θέμα είναι με ποιανού υπαιτιότητα…
Ειδικά, με τεράστιο ενδιαφέρον αναμένεται η συμπεριφορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ απέναντι στον ΟΣΕ και αντιστρόφως. Σε τυχόν εκτροχιασμούς ή καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των έργων, με μονοδρομήσεις, πως θα αντιδρά η ιταλική ΤΡΑΙΝΟΣΕ;
Ακολούθως, ο ΟΣΕ σε ποιον βαθμό θα δέχεται τις αιτιάσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τις… καθυστερήσεις στην αποπληρωμή οφειλών;
Το σίγουρο είναι ότι οι Ιταλοί φέρνουν τεχνογνωσία, αλλά και… αναστάτωση στο σιδηρόδρομο, αφού θα επισπευστούν – σε όλα τα μέτωπα – οι εξελίξεις.
Οι όποιες εξελίξεις δεν περιορίζονται στο σιδηρόδρομο, αλλά και στα μέσα μαζικής μεταφοράς της Αθήνας, αφού τα στελέχη της FS έχουν παραδεχτεί, δημοσίως, ότι ενδιαφέρονται – κυρίως – για την ΣΤΑΣΥ (μετρό, τραμ, ηλεκτρικός) και την ΟΣΥ (λεωφορεία, τρόλεϊ).