Αποτελεί κοινή παραδοχή ότι το λιμάνι του Πειραιά βρίσκεται σε αναπτυξιακή τροχιά. Άλλωστε, τα οικονομικά και επιχειρησιακά μεγέθη / αποτελέσματα του ΟΛΠ αποδεικνύουν το αληθές.
Ωστόσο, ο Οργανισμός, προκειμένου να αναβαθμίσει στην ανταγωνιστικότητά του ως κόμβος επιβατών και εμπορευμάτων στη Μεσόγειο και όχι μόνο, βρίσκεται αντιμέτωπος με σειρά προκλήσεων, οι κυριότερες εκ των οποίων είναι οι ακόλουθες:
-Γενικότερο οικονομικό περιβάλλον
Η διατήρηση του σταθερού οικονομικού περιβάλλοντος στη χώρα συνδέεται άμεσα με τους όγκους εισαγωγών και εξαγωγών και κατ’ επέκταση με τους όγκους εξυπηρετούμενων φορτίων που προσφέρουν το μεγαλύτερο μέσο έσοδο στην εταιρεία.
Για το 2018, οι οικονομικές και πολιτικές προοπτικές της χώρας, όπως καταγράφονται από ευρωπαϊκούς και διεθνείς οικονομικούς οργανισμούς, δημιουργούν την βάσιμη πεποίθηση για σταθερότητα και βελτίωση του οικονομικού κλίματος.
Ανεξάρτητα από τις θετικές προοπτικές, η στρατηγική του ΟΛΠ βασίζεται στην ενδυνάμωση και επέκταση των όγκων διαμετακόμισης που δεν εξαρτώνται άμεσα από τις εγχώριες οικονομικές συνθήκες, ώστε να μετριάσει οποιονδήποτε αρνητικό αντίκτυπο από πιθανή αρνητική μεταβολή του εγχώριου οικονομικού κλίματος.
-Οικονομική αστάθεια
Η γεωπολιτική και η οικονομική αστάθεια στις χώρες της Βόρειας Αφρικής, της Ασιατικής Μεσογείου και του Ευξείνου Πόντου μπορούν να επιδράσουν αρνητικά στα φορτία διαμετακόμισης που εξυπηρετούνται από τον Πειραιά.
Τα οικονομικά μεγέθη στις αγορές της ανατολικής Μεσογείου παρουσίασαν μικτά πρόσημα, παρά το γεγονός ότι ορισμένες αγορές επανέκαμψαν.
Ο ΟΛΠ για τον μετριασμό του κινδύνου έχει αναπτύξει πρόγραμμα για την ανάπτυξη σιδηροδρομικής σύνδεσης με την κεντρική Ευρώπη και βρίσκεται στο στάδιο αναζήτησης πελατών, ώστε να επεκτείνει την λιμενική ενδοχώρα προς τα βόρεια, μειώνοντας έτσι την εξάρτηση από τις αγορές με θαλάσσια σύνορα προς τα νότια και νοτιοανατολικά.
-Νέες μορφές ενέργειας
Η προθεσμία του 2020 για τη χρήση του καυσίμου με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο (0,5%) δημιουργεί πίεση στις εταιρείες για την επιλογή της προσφορότερης λύσης μέσω scrubbers ή την χρήση φυσικού αερίου.
Ήδη, στον τομέα κρουαζιέρας, υφίστανται παραγγελίες για 16 πλοία από επτά γραμμές κρουαζιέρας που χρησιμοποιούν φυσικό αέριο.
Ταυτόχρονα και εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων διαθέτουν πλοία με εναλλακτική δυνατότητα χρήσης φυσικού αερίου.
Ένα από τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του Πειραιά είναι η εκτεταμένη και οικονομικά ανταγωνιστική αγορά προμήθειας ναυτιλιακού καυσίμου.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο ΟΛΠ, σε συνεργασία με τους φορείς πώλησης και διανομής φυσικού αερίου, συμμετέχει σε ευρωπαϊκό χρηματοδοτούμενο πρόγραμμα με στόχο την μελέτη και εφαρμογή ικανών λύσεων και υποδομών ώστε τα πλοία στο λιμάνι να έχουν τη δυνατότητα να τροφοδοτηθούν με φυσικό αέριο.
Με αυτό τον τρόπο, στοχεύει στην διατήρηση του ανταγωνιστικού της πλεονεκτήματος καθώς και στη συμμόρφωση με τις κανονιστικές επιταγές των Ευρωπαϊκών Οδηγιών.
-Μη διευρυμένο πελατολόγιο (ΣΕΜΠΟ)
Στον τομέα διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων, ο μεγαλύτερος κίνδυνος προέρχεται από την υψηλή εξάρτηση από έναν μόνο πελάτη (95% του όγκου διακίνησης).
Για τον μετριασμό του κινδύνου, ο ΟΛΠ, σύμφωνα με στελέχη του, έχει υιοθετήσει ένα πελατοκεντρικό χαρακτήρα ενώ ταυτόχρονα εφαρμόζει επιθετική πολιτική για την προσέλκυση νέων πελατών.
Ήδη, δύο νέα mother ships της 2Μ προσεγγίζουν τον Προβλήτα Ι και η εταιρεία βρίσκεται σε συζητήσεις για την προσέλκυση γραμμών και από τις τρεις Συμμαχίες του χώρου που εκτιμάται ότι θα ευοδωθούν θετικά εντός του έτους.
-Γεωπολιτικές συνθήκες
Στον τομέα της κρουαζιέρας, ο μεγαλύτερος κίνδυνος προέρχεται από εξωγενείς παράγοντες γεωπολιτικής φύσης.
Η εταιρεία, για τον μετριασμό του αντίκτυπου, προωθεί επιθετικά τον Πειραιά στην Κινεζική αγορά στην οποία έχει προνομιακή πρόσβαση λόγω της μητρικής εταιρείας, ενώ παράλληλα ενημερώνει την εσωτερική αγορά για τους βέλτιστους τρόπους προσέλκυσης τουριστικού ρεύματος από την Κίνα.
-Ανυπαρξία εγχώριας αυτοκινητοβιομηχανίας
Στον τομέα της διακίνησης οχημάτων, ο μεγαλύτερος κίνδυνος προέρχεται από την παντελή ανυπαρξία εγχώριας αυτοκινητοβιομηχανίας που θέτει τον Πειραιά σε μειονεκτική έναντι άλλων τερματικών, αναφορικά με τις ευμετάβλητες ροές φορτίων διαμετακόμισης.
Για το μετριασμό του κινδύνου, η εταιρεία στοχεύει στην επέκταση των υπηρεσιών προς τα οχήματα με σταθμό PDI στα πλαίσια στρατηγικής συμμαχίας.
Επιπλέον, στοχεύει στην επέκταση της ενδοχώρας μέσω τραίνου προς τις χώρες των Βαλκανίων και της κεντρικής Ευρώπης που υφίστανται εργοστάσια κατασκευής.