Η ανάπτυξη του διερχόμενου φορτίου, η μεγέθυνση του ποσοστού outsourcing, η δραστηριοποίηση σε γειτονικές χώρες, η συνεργασία με μεγάλες 3PL του εξωτερικού και ο μετασχηματισμός σε 4PL, αποτελούν τις περιοχές ανάπτυξης των εγχώριων εταιρειών logistics. Aυτό υπογράμμισε, μεταξύ άλλων, ο Σταμάτης Ανδριανόπουλος, Executive Consultant της Planning, στο 20ο Πανελλήνιο Συνέδριο Logistics.
Tα κυρίαρχα χαρακτηριστικά της εγχώριας αγοράς logistics – 3PL, σύμφωνα με την σχετική έρευνα, είναι η εστίαση στο κόστος, η οποία θέτει σε δεύτερη μοίρα το customer service και ο γηρασμένος στόλος των φορτηγών, σε αναντιστοιχία με τις ικανοποιητικές υποδομές από πλευράς αποθηκευτικών χώρων πληροφορικής και εξοπλισμού.
Επίσης, οι μικροί πάροχοι 3PL, με χαμηλό βαθμό εξειδίκευσης και τεχνογνωσίας, ο μικρός βαθμός outsourcing και η πτώση των μεγεθών της αγοράς.
Αναφορικά με τα χειριζόμενα φορτία, αυτά είναι τρόφιμα και γενικά προϊόντα διατροφής. Πολύ μικρό μερίδιο έχει η μεταφορά βιομηχανικών προϊόντων, ενώ το χύδην φορτίο «ζει και βασιλεύει». Αντίστοιχα, ανάπτυξη θα σημειωθεί στο ψυχόμενο φορτίο, στο groupage φορτίο και το μικροδέμα.
Όπως τόνισε ο κ. Ανδριανόπουλος, τα λειτουργικά εμπόδια και οι «προβληματικές περιοχές» στην ανάπτυξη των logistics είναι:
Έλλειψη ρευστότητας – cash flow , συγκοινωνιακές υποδομές , γραφειοκρατία στην αδειοδότηση λειτουργίας , χαμηλός βαθμός ηλεκτρονικοποίησης logistics διαδικασιών , μη κατανόηση της σημασίας των logistics από τη δημόσια διοίκηση , η μη ανάπτυξη εμπορευματικών πάρκων , το ανολοκλήρωτο θεσμικό πλαίσιο και ο χαμηλός βαθμός συνεργιών και εξωστρέφειας.
Καταλήγοντας, οι προτεραιότητες της εθνικής στρατηγικής για τα logistics αποτελούν η εξωστρέφεια, τα agrologistics, η ανάπτυξη του Πειραιά και του «Ελ. Βενιζέλος» σε hub διεθνούς εμβέλειας, η ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου και των βασικών δικτύων μεταφορών, η δημιουργία Logistics Parks και η βέλτιστη χρήση γης Logistics.
Υπενθυμίζεται ότι, με στόχο την ενίσχυση του κλάδου των εμπορευματικών μεταφορών, τα υπουργεία Ανάπτυξης και Μεταφορών έχουν συστήσει το «Εθνικό Συμβούλιο Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας της Εφοδιαστικής».
Το Συμβούλιο έχει καταλήξει σε 39 προτεινόμενες δράσεις. Κάποιες εκ των κυριοτέρων δράσεων αφορούν: στο στρατηγικό πλαίσιο, τη βελτιστοποίηση της νομοθεσίας της εφοδιαστικής, την τροποποίηση των χρήσεων γης, την απλοποίηση των διαδικασιών, τη δημιουργία οργανισμού ανάπτυξης των ελληνικών logistics, την προώθηση τυποποίησης και προτυποποίησης, τον εκσυγχρονισμό και την ολοκλήρωση έργων υποδομής, τον εκσυγχρονισμό του στόλου οχημάτων, την προώθηση επιχειρηματικών πάρκων εθνικής εμβέλειας και τη δημιουργία πανεπιστημιακών τμημάτων στα logistics.
Η Ελλάδα έχει διολισθήσει στην 47η θέση στην ανταγωνιστικότητα των logistics (Logistics Performance Index της Παγκόσμιας Τράπεζας), έναντι της 44ης το 2014, με αποτέλεσμα το «άνοιγμα της ψαλίδας» με τη γειτονική Τουρκία, η οποία βρίσκεται στην 34η.