Η ολοκλήρωση του βόρειου τμήματος του Ε – 65 (Τρίκαλα – Εγνατία Οδός), μετά το «πράσινο φως» της ΕΕ και η επικείμενη προσάρτηση του Πάτρα – Πύργος στην Ολυμπία Οδό ολοκληρώνουν το φυσικό αντικείμενο των 5 συμβάσεων παραχώρησης οδικών αξόνων που υπογράφτηκαν το 2007.
Μετά την Αττική Οδό, τη Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου και την Εγνατία Οδό, από το 2016 και έπειτα παραδόθηκαν ο Μορέας (Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και Λεύκτρο – Σπάρτη), ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (Μαλιακός – Κλειδί), η Ολυμπία Οδός (Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα), η Νέα Οδός (Μεταμόρφωση – Σκάρφεια και Αντίρριο – Ιωάννινα) και το μεσαίο τμήμα του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας (Ξυνιάδα – Τρίκαλα).
Οι πέντε νέοι αυτοκινητόδρομοι (αποτελούν τη δεύτερη γενιά των συμβάσεων παραχώρησης οδικών αξόνων) χρηματοδοτήθηκαν κατά 25% από τους χρήστες των αυτοκινητόδρομων, ήτοι τα διόδια, ενώ οι υπόλοιπες πηγές χρηματοδότησης ήταν ίδια κεφάλαια (10%), δάνεια (40%) και πόροι από το ελληνικό κράτος και την ΕΕ (25%).
Εξαιτίας της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα, το 2011, αποφασίστηκε, σε συνεννόηση με την ΕΕ, να υλοποιηθεί το ενδιάμεσο τμήμα του Ε-65 (Ξυνιάδα – Τρίκαλα) και να μετατεθεί η κατασκευή των άλλων δύο τμημάτων (βόρειο και νότιο)
Επόμενο στοίχημα για το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αποτελούν ο ΒΟΑΚ, η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνα – Πέραμα και οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, μεγιστοποιώντας – ακόμα περισσότερο – την ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας στις οδικές υποδομές (η Ελλάδα διαθέτει ένα σύγχρονο δίκτυο αυτοκινητόδρομων 2.133 χλμ).
Η σημασία του Ε-65 για τη Δυτική Μακεδονία
Ο Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας (Ε65) εισέρχεται σε τροχιά πλήρους υλοποίησης, καθώς δόθηκε λύση για το βόρειο τμήμα (Τρίκαλα – Εγνατία Οδός).
Ήδη λειτουργεί το μεσαίο τμήμα, το Ξυνιάδα – Τρίκαλα, ενώ στο νότιο τμήμα, το Λαμία – Ξυνιάδα σε εξέλιξη βρίσκονται οι κατασκευαστικές εργασίες, οι οποίες θα ολοκληρωθούν έως τα τέλη του 2021. Σήμερα έχει ολοκληρωθεί το 63%.
Με αφορμή το ξεμπλοκάρισμα του βόρειου τμήματος, κυβερνητικό κλιμάκιο, υπό τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, παρέστη το Σάββατο σε ειδική εκδήλωση στα Τρίκαλα, καθώς και στο εργοτάξιο της Ξυνιάδας.
Ο Ε-65, στο πλήρες μήκος του, θα συνδέει την Αθήνα με τη Δυτική Μακεδονία, αλλά και με την Ιταλία μέσω του λιμένα της Ηγουμενίτσας, καθώς και με τα Δυτικά Βαλκάνια και από εκεί, με την κεντρική και βόρεια Ευρώπη.
Με την ολοκλήρωσή του, το ταξίδι από Λαμία έως και Εγνατία θα διαρκεί 1 ώρα και 30 λεπτά, αντί των 2 ωρών και 30 λεπτά, που απαιτούνται σήμερα.
Ο Ε-65 θα ενισχύσει την οικονομική, πολιτιστική και τουριστική ανάπτυξη των περιοχών που διέρχεται, θα δώσει ώθηση στο εμπόριο και στην αγροτική ανάπτυξη σε πόλεις, όπως τα Τρίκαλα και τα Γρεβενά, αλλά και στις ευρύτερες περιοχές της Θεσσαλίας και της Δυτικής Μακεδονίας.
Επίσης, η υλοποίηση του βόρειου τμήματος του Ε65 αποτελεί ίσως την πιο ουσιαστική δράση για τη στήριξη της Δυτικής Μακεδονίας στην κρίσιμη περίοδο της απολιγνιτοποίησης.
Το τεχνικό αντικείμενο του βόρειου τμήματος
Το βόρειο τμήμα θα έχει δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και ΛΕΑ, καθώς και τέσσερις σήραγγες, οι δύο εκ των οποίων θα κατασκευαστούν με εκσκαφή και επανεπίχωση (Cut and Cover) μήκους 264 και 180 μέτρων, ενώ οι άλλες δύο θα έχουν μήκος 65 και 400 μέτρα αντίστοιχα.
Θα κατασκευαστούν 31 γέφυρες / άνω διαβάσεις και έξι κόμβοι (Βασιλική, Καλαμπάκα, Γρεβενών, Οξύνεια, Αγιόφυλλο – Καρπερό, Εγνατία), ενώ θα ολοκληρωθεί ο κόμβος Τρικάλων.
Στο βόρειο τμήμα του Ε-65, το οποίο θα ολοκληρωθεί σε 3 χρόνια από την έναρξη των εργασιών, θα υπάρχουν δύο κέντρα Εκμετάλλευσης και Συντήρησης (ΚΕΣ), καθώς και ένας μετωπικός σταθμός διοδίων (Οξύνεια) και τρεις πλευρικοί σταθμοί.
Σε όλο το μήκος του έργου θα κατασκευασθούν χώροι στάθμευσης και ανάπαυσης, καθώς και νέο, δευτερεύον οδικό δίκτυο (εξυπηρέτησης και κάθετων αξόνων) για την εξυπηρέτηση των γειτονικών περιοχών.