Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, Δημόσια Αρχή Λιμένων και Περιφερειακό Γραφείο ΔΑΛ Πειραιά (ΔΑΛ-Π). Από… Αρχές «μαζεύτηκαν» πολλές για τα λιμάνια, με αποτέλεσμα να ελλοχεύει ο κίνδυνος επικάλυψης αρμοδιοτήτων, επιμέρους γραφειοκρατίας, κ.α.
Η «επανίδρυση» της ΡΑΛ και η ίδρυση της ΔΑΛ ήταν λογικό να επιφέρουν και πολιτική αντιπαράθεση, με τον βουλευτή της ΝΔ Συμεών Κεδίκογλου να υποστηρίζει ότι «αυτό που προβλεπόταν στο μνημόνια ήταν να καταστεί λειτουργική και ανεξάρτητη Αρχή η υπάρχουσα Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων και όχι να ιδρυθεί μία νέα, που θα βρεθεί σε πλήρη επικάλυψη αρμοδιοτήτων και με την Ρυθμιστική Αρχή, αλλά και με τον ιδιώτη παραχωρησιούχο».
Μάλιστα, ο κ. Κεδίκογλου έκανε λόγο για «γιαλαντζί» Δημόσια Αρχή Λιμένων, κατηγορώντας τον υπουργό Ναυτιλίας Θ. Δρίτσα ότι «με το νομοσχέδιο για τη δημιουργία Δημόσιας Αρχής Λιμένων βάζετε ψηλά τον πήχη στο άτυπο πρωτάθλημα των υπουργών του ΣΥΡΙΖΑ για την εξυπηρέτηση των κομματικών φίλων και την άλωση του κράτους».
Η απάντηση του Θ. Δρίτσα
Από την πλευρά του, ο υπουργός Ναυτιλίας υπογράμμισε ότι η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων αναβαθμίζεται, έχοντας στην αρμοδιότητά της τη ρύθμιση θεμάτων του ανταγωνισμού, ενώ η Δημόσια Αρχή Λιμένων (ΔΑΛ) αναλαμβάνει τις αρμοδιότητες δημοσίου συμφέροντος και δημοσίου χαρακτήρα που ασκούσε ο ΟΛΠ.
«Εδώ είχαμε σε έναν φορέα και ανώνυμη εταιρεία εισηγμένη στο χρηματιστήριο και εποπτεύουσα δημόσια αρχή λιμένα. Αυτό ήταν μέχρι τώρα ο ΟΛΠ και ο ΟΛΘ. Τώρα που ιδιωτικοποιείται, τι θα γίνουν αυτές οι αρμοδιότητες;», αναρωτήθηκε ο κ. Δρίτσας, σημειώνοντας ότι η πρόβλεψη, για τη μεταφορά αυτών των αρμοδιοτήτων σε νεοϊδρυόμενο δημόσιο φορέα, περιέχεται στη «Σύμβαση Παραχώρησης» που αναρτήθηκε στην πλατφόρμα του ΤΑΙΠΕΔ και επί τη βάσει της οποίας έγινε η διαγωνιστική διαδικασία. Το ίδιο θα συμβεί και στη Θεσσαλονίκη.
«Αυτό το ήξεραν οι επενδυτές, οι οποίοι ήθελαν να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό. Δεν τους ήρθε μετά. Και αυτό ήταν δική μας πρωτοβουλία, της κυβέρνησης, του υπουργείου, γιατί παίζαμε με ανοιχτά χαρτιά και με πολύ συστηματικές στοχεύσεις σε καθετί», υπογράμμισε.
Το βασικό περιεχόμενο του νομοσχεδίου
Υπενθυμίζεται ότι με το νομοσχέδιο «Μεταρρύθμιση του Συστήματος Εποπτείας και Ελέγχου του Ελληνικού Λιμενικού Συστήματος και άλλες διατάξεις», το υπουργείο Ναυτιλίας επανιδρύει τη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων και δημιουργεί τη Δημόσια Αρχή Λιμένων, όπως επίσης και το Περιφερειακό Γραφείο ΔΑΛ Πειραιά (ΔΑΛ-Π).
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, με τη δημιουργία των τριών αυτών οργανισμών δημιουργείται «ένα ολοκληρωμένο σύστημα θεσμικού ελέγχου της παροχής λιμενικών υπηρεσιών, με στόχο τη προστασία του δημοσίου συμφέροντος».
Το υπουργείο Ναυτιλίας, το οποίο σημειώνει ότι “οι προηγούμενες κυβερνήσεις ακολούθησαν, για άγνωστους λόγους, ένα αδόκιμο, για τα δεδομένα της ΕΕ, πρότυπο ιδιωτικοποίησης λιμένων”, υποστηρίζει ότι, με το νομοσχέδιο, η ΡΑΛ μετατρέπεται σε Ανεξάρτητη Αρχή, με ουσιαστικές και αποτελεσματικές αρμοδιότητες εποπτείας των εμπορικών μεθόδων και πρακτικών των παρόχων λιμενικών υπηρεσιών.
Η ΡΑΛ έχει ως γενικότερη αποστολή την εποπτεία και τη διασφάλιση της νομιμότητας των σχέσεων μεταξύ δημόσιων και ιδιωτικών φορέων του εθνικού λιμενικού συστήματος, με έμφαση στην τήρηση της συμβατικής τάξης και την εφαρμογή της νομοθεσίας, περί ελεύθερου ανταγωνισμού.
Αντίστοιχα, η ΔΑΛ ως δημόσιος φορέας με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, στον οποίο ανατίθεται η άσκηση των διοικητικής φύσης εξουσιών/αρμοδιοτήτων, οι οποίες αφαιρούνται από τους Οργανισμούς Λιμένα, δυνάμει των διατάξεων των «Συμβάσεων Παραχώρησης», λόγω της ιδιωτικοποίησης, σε συνεργασία με τη ΡΑΛ και τη Γενική Γραμματεία Λιμένων.