Οι εμπορευματικές μεταφορές στην Ευρώπη δοκιμάζονται, η εφοδιαστική αλυσίδα μετρά τις αντοχές και την ευελιξία της.
Η «νέα κανονικότητα» εδράζεται στον συγκερασμό αρκετών μεταβλητών, με αποτέλεσμα να αμφισβητείται η ακρίβεια των παραδόσεων και η διαχείριση παραγωγής / αποθεμάτων.
Η πανδημία, εκτός των άλλων, ανέδειξε την έλλειψη φορτηγών και ειδικότερα, την έλλειψη οδηγών βαρέων οχημάτων.
Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ερευνών Transport Intelligence, που παρουσιάστηκαν εφέτος, οι ελλείψεις σε οδηγούς βαρέων οχημάτων στην Ευρώπη υπολογίζονται σε 400.000!
Για παράδειγμα, στη Βρετανία οι ελλείψεις υπολογίζονται στις 60.000 – 76.000, στη Γερμανία έως 60.000, στη Γαλλία έως 43.000 και στην Ιταλία έως 15.000.
Ειδικά στη Βρετανία, νεότερες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για ελλείψεις έως 100.000 οδηγών, λόγω και του Brexit.
Μάλιστα, αυτό είχε ως αποτέλεσμα, η βρετανική κυβέρνηση να «αφήσει» και να «χαλαρώσει» την είσοδο, αλλά και τον αριθμό των παραδόσεων αλλοδαπών οδηγών φορτηγών στη χώρα, προκειμένου να αμβλυνθούν τα προβλήματα στον εφοδιασμό προϊόντων ενόψει των γιορτών των Χριστουγέννων.
Στο ίδιο πλαίσιο, ήταν χαρακτηριστική και η πρόσφατη ανακοίνωση της IRU, στην οποία – μεταξύ άλλων – υπογραμμιζόταν ότι η έλλειψη οδηγών βαρέων οχημάτων στη Βρετανία έχει οδηγήσει σε άδεια ράφια σε σούπερ μάρκετ και σε σοβαρές συμφορήσεις στο λιμάνι του Felixstowe.
Στελέχη του κλάδου εκτιμούν ότι, μέσα στα επόμενα επτά χρόνια, θα βγει στη σύνταξη περίπου το 60% των σημερινών οδηγών φορτηγών της Ευρώπης!
Εκτός από τη Βρετανία, η IRU παρουσίασε στοιχεία και για την Ισπανία, τονίζοντας ότι η έλλειψη οδηγών φορτηγών θα μπορούσε να αγγίξει το 10,2% το 2021, έναντι 7% το 2020.
Αναζητούνται κίνητρα για την προσέλκυση νέων οδηγών
Όπως προειδοποιούν οι ενώσεις των οδηγών, η κατάσταση θα επιδεινωθεί ακόμη περισσότερο, καθώς ο «πληθυσμός» των επαγγελματιών οδηγών βαρέων οχημάτων γερνάει, με τη μέση ηλικία να είναι άνω των 50 ετών και, επίσης, οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν μεγάλες δυσκολίες να πείσουν νέους εργαζόμενους να ακολουθήσουν τον προσανατολισμό αυτό.
Στελέχη του κλάδου εκτιμούν ότι, μέσα στα επόμενα επτά χρόνια, θα βγει στη σύνταξη περίπου το 60% των σημερινών οδηγών φορτηγών της Ευρώπης!
Ήδη, αρκετές εταιρείες εμπορευματικών μεταφορών και logistics στρέφονται στις αγορές της Ανατολικής Ευρώπης, όπως αυτές της Πολωνίας, της Τσεχίας, κ.α., προκειμένου να προσελκύσουν νέους εργαζόμενους.
Στον αντίποδα, συνδικαλιστικές ενώσεις των οδηγών προτάσσουν την αναγκαιότητα αναθεώρησης των αμοιβών και βελτίωσης των συνθηκών εργασίας.