Τα… χειρότερα φαίνεται ότι πέρασαν. Το 2017, ο κλάδος της κρουαζιέρας στην Ελλάδα γνώρισε συρρίκνωση μεγεθών 20%.
Εφέτος, οι εκτιμήσεις αναφέρονται σε μείωση προσεγγίσεων 2% και επιβατών 3,2%, κάτι το οποίο σημαίνει ότι, ίσως το 2019, κινηθεί σε θετικούς ρυθμούς.
Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕΚΦΝ, το 2018 θα σημειωθούν 3.353 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στην ελληνική επικράτεια, με 4.479.700 επιβατοαφίξεις.
Ο πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ Θεόδωρος Κόντες επισημαίνει τα ακόλουθα:
-Ο Πειραιάς φαίνεται να χάνει έδαφος γενικότερα, αλλά και συνδυαστικά με το Λαύριο (λόγω homeporting της Celestyal). Η Αττική γενικά δείχνει μία μείωση περίπου στις 82 προσεγγίσεις.
-Τα λιμάνια από την πλευρά του Ιονίου, συνδυάζοντας την Αδριατική, έχουν συνολικά μια μικρή πτώση περίπου 20 προσεγγίσεις.
Εδώ βέβαια σημειώνουμε ότι υπάρχει ο εσωτερικός ανταγωνισμός των προορισμών, γι’ αυτό διαπιστώνουμε αυξομειώσεις των προσεγγίσεων τα τελευταία χρόνια.
-Την παράσταση το 2018 κλέβει η Κεφαλονιά, με σχεδόν διπλασιασμό προσεγγίσεων. Βέβαια αυτό συμβαίνει κυρίως για τον λόγω ότι τα πλοία που έχουν αφετηρία την Βενετία εναλλάσσουν τον πρώτο και τον τελευταίο προορισμό σε κάποιο λιμάνι του Ιονίου.
-Η Μύκονος και η Σαντορίνη ανταγωνίζονται το ένα το άλλο, μια που τυγχάνουν και τα δύο να είναι από τους top προορισμούς των Κυκλάδων.
Έτσι λοιπόν, η Μύκονος ήτο Νο 2 προορισμός για το 2017, αλλά το 2018 φαίνεται ότι η Σαντορίνη κερδίζει το παιχνίδι, με αυξημένο αριθμό προσεγγίσεων παίρνοντας και πάλι τη 2η θέση.
-Τα Δωδεκάνησα με πρώτο προορισμό τη Ρόδο χάνουν λίγο έδαφος (περίπου 18 προσεγγίσεις) αλλά διατηρούν τη δυναμική τους για ανάπτυξη.
-Στα λιμάνια της Κρήτης παρατηρούμε μικρό αυξήσεις και μειώσεις στους 4 προορισμούς (Ηράκλειο – Χανιά – Ρέθυμνο – Άγιο Νικόλαο) με το Ηράκλειο το 2018 να κερδίζει το παιχνίδι. Στο σύνολο τους η Κρήτη κερδίζει περίπου τις 28 προσεγγίσεις επιπλέον το 2018.
-Τα νησιά του Βορειο Ανατολικού Αιγαίου πληρώνουν το τίμημα της κατάστασης στη γείτονο Τουρκία, αλλά το μεταναστευτικό, με αποτέλεσμα η Μυτιλήνη να μην έχει καμία προσέγγιση, η Χίος μόνο 2 και η Λήμνος 1 προσέγγιση.
Μεικτές είναι οι προβλέψεις για την Σάμο μια που η κίνηση που εμφανίζεται είναι κυρίως από technical calls πριν το πλοίο πάει στο Kusadasi.
-Οι υπόλοιποι προορισμοί σημειώνουν μικρότερες διαφοροποιήσεις οδηγούμενοι κυρίως σε μειώσεις προσεγγίσεων.
«Αυτή είναι μια αναλυτική εικόνα της κρουαζιέρας, όπως εμφανίζεται το 2018. Βέβαια μην ξεχνάμε ότι οι υπηρεσίες που προσφέρονται, αλλά και οι λιμενικές υποδομές παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανάπτυξη του κλάδου.
Τέλος, πρωτεύοντα ρόλο για την ανάπτυξη παίζει η ανταγωνιστικότητα σε υπηρεσίες, αλλά και οικονομικές διαφοροποιήσεις, χωρίς να φαίνεται ότι λαμβάνουν σοβαρά οι υπεύθυνοι.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι κυρίως ανταγωνιστές μας γείτονες προωθούν προγράμματα επιδοτήσεων για να ξαναδραστηριοποιηθούν στον τομέα αυτό, αλλά και επενδύουν τεράστια κεφάλαια για υποδομές και όχι μόνο.
Το μεγαλύτερο complex center (shopping center, marina, cruise terminals / berths, αλλά και το μεγαλύτερο νέο διεθνές αεροδρόμιο) πλησίον στην Κωνσταντινούπολη θα είναι αμέσως – άνισος ανταγωνιστής μας, ιδιαίτερα στο homeporting.
Αντιθέτως η χώρα μας με τις ελλειμματικές, προβληματικές υποδομές, αλλά και την αυξητική πολιτική που εφαρμόζει έχει πολύ λίγα να περιμένει για την ανάπτυξη του κλάδου.
Τα πλεονεκτήματα της χώρας μας συμπεριλαμβανομένων της ακτογραμμής και πολυνησίας, οι καθαρές καταγάλανες θάλασσες, το πλήθος των ιστορικών, πολιτιστικών μνημείων, η ναυτική παράδοση, εμπειρίες yachting και πολλά άλλα είναι οι κύριες αιτίες προσέλκυσης πελατών στον θαλάσσιο τουρισμό γενικότερα αλλά και η ελπίδα μας για το αύριο», σημειώνει ο πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ.
Στην 3η θέση η Ελλάδα ως προορισμός κρουαζιέρας στην Ευρώπη, 9η στα έσοδα
Στα 546 εκατ. ευρώ ανέρχονται τα άμεσα έσοδα της κρουαζιέρας στην Ελλάδα, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Cruise Lines International Association (CLIA) Europe για την οικονομική επίδραση του κλάδου στην Ευρώπη (στοιχεία έτους 2017).
Η Ελλάδα, εάν και σημείωσε αύξηση εσόδων 11,8%, σε σχέση με το 2015, εντούτοις καταλαμβάνει την 9η θέση στη σχετική κατάταξη.
Πρώτη στην Ευρώπη είναι η Ιταλία με έσοδα 5,46 δις. ευρώ και δεύτερο το Ηνωμένο Βασίλειο με 3,85 δις. ευρώ.
Ωστόσο, η Ελλάδα βρίσκεται στην 3η θέση ως ευρωπαϊκός προορισμός, με μερίδιο αγοράς 12%, με 4,09 εκατ. αφίξεις επιβατών, έναντι 4,17 εκατ. το 2015.
Την πρώτη θέση καταλαμβάνει η Ιταλία με 6,795 εκατ. αφίξεις, με μερίδιο αγοράς 19,9% και τη δεύτερη η Ισπανία, με 6,67 εκατ. επιβάτες και μερίδιο αγοράς 19,5%.