Ραγδαίες είναι οι ανακατατάξεις στα ταχυδρομεία ανά τον κόσμο. Το ταχυδρομείο, με την κλασσική έννοια φθίνει, οι ταχυμεταφορές «ανθίζουν», εξελίσσονται και ψηφιοποιούνται.
Πλέον, είναι εμφανής η τάση μετατροπής των ταχυδρομικών εταιρειών σε ολοκληρωμένους παρόχους logistics και ταχυμεταφορών.
Στην Ελλάδα, η απελευθέρωση του κλάδου το 2013, συνέπεσε με τη διεθνή τάση της μείωσης του επιστολικού ταχυδρομείου, λόγω της ηλεκτρονικής υποκατάστασης, αλλά και της βαθιάς ύφεσης της εγχώριας οικονομίας.
Παρόλα ταύτα, στην εγχώρια αγορά ταχυδρομικών υπηρεσιών δραστηριοποιούνταν, το 2016, 8 επιχειρήσεις με ειδική άδεια (επιστολικό ταχυδρομείο) και 494 με γενική άδεια (courier).
Ευρύτερα, ο ευρωπαϊκός ταχυδρομικός «νότος» παρουσιάζει ποικιλομορφία: τα πορτογαλικά ταχυδρομεία είναι μία κερδοφόρος επιχείρηση, η οποία μέσω διάθεσης μετοχών απέφερε, εν μέσω κρίσης, στα κρατικά ταμεία περί το ένα δισ. ευρώ, ενώ τα ιταλικά ταχυδρομεία αποτελούν μία μεγάλη επιχείρηση τραπεζικών και ασφαλιστικών υπηρεσιών, με συνολικά έσοδα άνω των 30 δισ. ευρώ και τα κρατικά γαλλικά ταχυδρομεία εισάγουν, τα τελευταία χρόνια, ποικίλες δράσεις και καινοτομίες σε επίπεδο υπηρεσιών.
Περαιτέρω, η εικόνα της αγοράς αλλάζει σημαντικά στη διακίνηση δεμάτων και αυτό κυρίως λόγω της εκρηκτικής αύξησης του ηλεκτρονικού εμπορίου, το οποίο αυξάνεται τα τελευταία χρόνια με ρυθμό περίπου 20% στην Ελλάδα και 14% στην Ευρώπη.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έχοντας διαπιστώσει σημαντικές διαφοροποιήσεις στις ενδοκοινοτικές τιμές διακίνησης δεμάτων και με στόχο την ανάπτυξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων ηλεκτρονικού εμπορίου στην ενιαία ευρωπαϊκή αγορά, έχει προχωρήσει σε σχέδιο κανονισμού για την ενίσχυση της διαφάνειας και της προσιτότητας των ενδοκοινοτικών υπηρεσιών παράδοσης δεμάτων.
Η στροφή των καταναλωτών προς τα ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας και η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου σε παγκόσμιο επίπεδο επιβάλλουν αλλαγές στο υφιστάμενο επιχειρηματικό μοντέλο των ταχυδρομικών επιχειρήσεων.
Παράλληλα, λόγω του αυξημένου ανταγωνισμού και της συνεχιζόμενης ηλεκτρονικής υποκατάστασης της αλληλογραφίας, δημιουργείται πλέον η ανάγκη για νέες υπηρεσίες και αναζήτηση νέων ευκαιριών ανάπτυξης από τις ταχυδρομικές επιχειρήσεις.
Τα μεγέθη της Ελλάδας, οι ταχυμεταφορές υποσκέλισαν την Καθολική Υπηρεσία
Το 2015 (τα τελικά στοιχεία του 2016 δεν είναι διαθέσιμα ακόμα), η ταχυδρομική αγορά της Ελλάδας παρουσίασε σημάδια ύφεσης, σε αντίθεση με την προηγούμενη χρονιά, όπου η τάση ήταν σταθεροποιητική.
Συγκεκριμένα, τα έσοδα εμφανίστηκαν μειωμένα κατά 8,1% σε σχέση με το 2014, φτάνοντας τα 542 εκατ. ευρώ, προερχόμενα από τη διακίνηση 400 εκατ. αντικείμενων, 17,2% λιγότερων από την προηγούμενη χρονιά.
Το μερίδιο εσόδων του Φορέα Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας (ΦΠΚΥ), δηλαδή των ΕΛΤΑ, μειώθηκε στο 42% από 46% που ήταν το 2014, ενώ παράλληλα αυξήθηκε το μερίδιο των επιχειρήσεων ταχυμεταφορών, που ανήλθε στο 55%.
Παρ’ ότι οι επιστολές εξακολούθησαν να καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς, τόσο σε όγκο (91%) όσο και σε έσοδα (59%), το μερίδιο των δεμάτων/μικροδεμάτων αυξήθηκε το 2015, κυρίως λόγω της ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου, αλλά και της υποκατάστασης της επιστολικής αλληλογραφίας από την ηλεκτρονική.