Η μείωση της αγοραστικής δύναμης των Ελλήνων, λόγω υπερφορολόγησης, το προσφυγικό, οι τρομοκρατικές ενέργειες και οι διενέξεις στην Τουρκία «ψαλιδίζουν» τις ελπίδες του κλάδου του τουρισμού και των αερομεταφορών.
Στο καλύτερο σενάριο και – σύμφωνα με εκτιμήσεις του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) – η αύξηση των τουριστικών εισπράξεων, στο σύνολο του έτους, θα ανέλθει στο 1% – 2%.
Ήδη, το πρώτο εξάμηνο η άνοδος στις αεροπορικές αφίξεις ανέρχεται στο 5% – 6%, ενώ αντίθετα παρατηρείται μείωση του οδικού τουρισμού κατά 7-8%.
Για ποιο λόγο δεν είναι «δυναμικά» τα μεγέθη των τουριστών από το εξωτερικό; Η έξαρση της τρομοκρατίας, όπως οι επιθέσεις στα αεροδρόμια των Βρυξελλών και της Κωνσταντινούπολης έχουν επιφέρει μείωση των τουριστικών ροών, από την Ασία κι άλλες Ηπείρους, προς την Ευρώπη, κάτι το οποίο επηρεάζει και την Ελλάδα.
Παράλληλα, το προσφυγικό, όπως είναι φανερό, έχει επηρεάσει νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, ενώ και οι διενέξεις στην Τουρκία δίνουν την εικόνα «αποσταθεροποίησης» της ευρύτερης περιοχής, πλήττοντας την κρουαζιέρα και όχι μόνο.
Γενικότερα, δεν είναι μόνο π.χ. οι Ασιάτες που δεν θα ταξιδέψουν στην Ευρώπη και την Ελλάδα, αλλά και οι Αμερικανοί, οι Γερμανοί, οι Τούρκοι, κτλ.
Στο επίπεδο του εσωτερικού τουρισμού, αυτός συρρικνώθηκε πέρσι στα 1,2 εκατ. τουρίστες, έναντι 3,8 εκατ., που είχε φθάσει προ κρίσης, και δυστυχώς δεν… αναμένεται βελτίωση.
Στις αερομεταφορές, η διάθεση περισσότερων διαθέσιμων θέσεων φαίνεται ότι δεν έχει προσδώσει τα αναμενόμενα. Για παράδειγμα, το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» εκτιμάται ότι θα παρουσιάσει, εφέτος, μονοψήφιο ρυθμό ανάπτυξης.
Δεν είναι τυχαίο ότι, στον κλάδο των αερομεταφορών, εταιρείες, όπως η easyJet, η Lufthansa και η British Airways προειδοποίησαν για πλήγμα στη κερδοφορία τους.
Για παράδειγμα, η Lufthansa γνωστοποίησε ότι οι κρατήσεις εισιτηρίων για δρομολόγια μακρινών αποστάσεων έχουν μειωθεί αισθητά, η Easyjet ότι αδυνατεί να προβεί σε προβλέψεις για το οικονομικό έτος, σε ένα περιβάλλον εντεινόμενης αβεβαιότητας.
Μάλιστα, σε δηλώσεις της στο BBC, η Κάρολιν Μακόλ, διευθύνουσα σύμβουλος της Easyjet, υπογράμμισε ότι οι σημερινές συνθήκες είναι οι πιο δύσκολες από το 2010, οπότε ανέλαβε το τιμόνι της εταιρείας, εξαιτίας των πολλαπλών και πολύ διαφορετικών προκλήσεων.
Πριν από λίγο καιρό, για κάμψη της ζήτησης τους τελευταίους μήνες, είχε προειδοποιήσει και η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ), ύστερα από ένα δυναμικό ξεκίνημα στις αρχές του έτους.