Σημαίνουσες εξελίξεις σημειώνονται στο εγχώριο λιμενικό σύστημα, με «πρωταγωνιστές» τα περιφερειακά λιμάνια.
Αναμφισβήτητα, η διετία 2022 – 23 ανήκει στα περιφερειακά λιμάνια, με την ολική ανατροπή στην Αλεξανδρούπολη, αλλά και την ανακήρυξη των αναδόχων σε Καβάλα, Ηγουμενίτσα και Ηράκλειο.
Η Αλεξανδρούπολη
Στην Αλεξανδρούπολη και λίγο πριν από το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών, δηλαδή ένα «βήμα» πριν από την ολοκλήρωση της διαδικασίας και την ανακήρυξη του πλειοδότη για το 67% του λιμένα, το ΤΑΙΠΕΔ, κατόπιν σχετικής κυβερνητικής εντολής, αποφάσισε την ακύρωση του διαγωνισμού.
Δεσμευτική προσφορά είχαν καταθέσει τα σχήματα Quintana Infrastructure & Development και η κοινοπραξία International Port Investments, η οποία αποτελούταν από τις Black Summit Financial Group, Euroports, EFA Group και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Από τη διεκδίκηση του λιμανιού, εάν και είχαν το δικαίωμα να καταθέσουν δεσμευτική προσφορά, αποσύρθηκαν ο ΟΛΘ και η κοινοπραξία Cameron – Goldair Cargo – Bollore Africa Logistics.
Το δημόσιο αποφάσισε, τελικά, να «κρατήσει» στην κατοχή του την Αλεξανδρούπολη, κυρίως για εθνικούς / στρατιωτικούς λόγους, δρομολογώντας έργα υποδομών 24 εκατ.
Αντίθετα με την Αλεξανδρούπολη, οι διαγωνιστικές διαδικασίες συνεχίστηκαν κανονικά και ολοκληρώθηκαν, τουλάχιστον σε επίπεδο ανακήρυξης αναδόχου, για τα λιμάνια της Καβάλας, της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου.
Η Ηγουμενίτσα
Στις αρχές Οκτωβρίου του 2021, το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε ότι προτιμητέος επενδυτής για το 67% του λιμένος Ηγουμενίτσας ανακηρύχθηκε η κοινοπραξία Grimaldi Euromed – Μινωικές Γραμμές – Επενδυτική Κατασκευαστική Εμπορική και Βιομηχανική, με τίμημα 84,17 εκατ. ευρώ, η οποία πλειοδότησε έναντι του ΟΛΘ και της Attica.
Η Καβάλα
Λίγους μήνες νωρίτερα, τον Μάιο του 2022, το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε ότι η κοινοπραξία International Port Investments Kavala, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες Black Summit Financial Group – EFA Group – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ανακηρύχθηκε πλειοδότης για την υπο-παραχώρηση για 40 χρόνια του εμπορικού λιμένα της Καβάλας «Φίλιππος Β’» (το ΤΑΙΠΕΔ δέχτηκε μία δεσμευτική προσφορά για την Καβάλα).
Το οικονομικό αντάλλαγμα για την υπο-παραχώρηση, σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, ανέρχεται περίπου σε 33,9 εκατ. ευρώ σε όρους ονομαστικής αξίας.
Επιπλέον, κατά τη διάρκεια της υπο-παραχώρησης, ο υπο-παραχωρησιούχος, σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, καλείται να υλοποιήσει επενδύσεις της τάξης των 36 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων και δαπανών βαριάς συντήρησης.
Το Ηράκλειο
Αντίστοιχα, χθες το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε την κατακύρωση του διαγωνισμού για την πώληση του 67% του λιμένος Ηρακλείου στην κοινοπραξία των εταιρειών Grimaldi Euromed και Μινωικές Γραμμές έναντι συνολικού τιμήματος 80 εκατ. ευρώ.
Και στις 3 περιπτώσεις, για να «περάσουν» τα λιμάνια στους νέους επενδυτές χρειάζεται να δώσει το «πράσινο φως», τόσο το Ελεγκτικό Συνέδριο, όσο και η Βουλή.
…και ο Βόλος
Τέλος, το λιμάνι του Βόλου διεκδικείται από 8 σχήματα, με τις δεσμευτικές προσφορές να αναμένονται το επόμενο διάστημα.