Διαμάχη έχει ξεσπάσει μεταξύ του υπουργείου Ναυτιλίας και της αντιπολίτευσης σχετικά με το ανταποδοτικό τέλος που θεσπίζεται για την αξιοποίηση των 10 περιφερειακών λιμένων.
Σύμφωνα με το, προς ψήφιση, σχέδιο νόμου για τα περιφερειακά λιμάνια, προβλέπεται η επιβολή στον υποπαραχωρησιούχο αντισταθμιστικού/ανταποδοτικού τέλους υπέρ του οικείου Οργανισμού Λιμένος, το οποίο δεν μπορεί να υπερβαίνει το 5% των ετήσιων ακαθάριστων εσόδων του υποπαραχωρησιούχου, με δυνατότητα υπέρβασης σε κάποιες περιπτώσεις.
Το προαναφερθέν τέλος επιβάλλεται επιπλέον και ανεξάρτητα από το συνολικό οικονομικό αντάλλαγμα της παραχώρησης που καταβάλλει ο υποπαραχωρησιούχος.
Το ακριβές ύψος του τέλους αυτού προσδιορίζεται με ΚΥΑ, βάσει μελέτης βιωσιμότητας χρηματοοικονομικού συμβούλου, ο οποίος προσλαμβάνεται από τη διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος.
Η αντιπολίτευση μιλά για «χαράτσι» και αντιαναπτυξιακό μέτρο, ενώ – όπως έχει αποκαλύψει πρώτο το metaforespress.gr – ενστάσεις για το ύψος του ποσοστού αυτού έχει διατυπώσει και το ΤΑΙΠΕΔ.
Από την πλευρά του, το υπουργείο Ναυτιλίας σημειώνει ότι, με τα ποσά που πρόκειται να εξασφαλιστούν από το ανταποδοτικό τέλος, σχεδιάζεται να γίνουν επενδύσεις σε δραστηριότητες που δεν έχουν παραχωρηθεί.
“Με το ανταποδοτικό τέλος εξασφαλίζουμε τη βιωσιμότητα των 10 λιμανιών”, δήλωσε, σε συνέδριο, ο υπουργός Ναυτιλίας Φώτης Κουβέλης.
Το νομοσχέδιο για τα περιφερειακά λιμάνια συζητείται, κι αυτή την εβδομάδα, στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής.
Σημειώνεται ότι οι υποπαραχωρήσεις δραστηριοτήτων αφορούν τα λιμάνια του Βόλου, της Ραφήνας, της Ηγουμενίτσας, της Πάτρας, της Αλεξανδρούπολης, του Ηρακλείου, της Ελευσίνας, του Λαυρίου, της Κέρκυρας και της Καβάλας.
Το νομοσχέδιο δίνει τη δυνατότητα στο ΤΑΙΠΕΔ στην προκήρυξη των σχετικών διαγωνισμών, οι οποίοι αφορούν στην παραχώρηση επιμέρους δραστηριοτήτων των περιφερειακών λιμένων (π.χ. εμπορευματοκιβώτια, κρουαζιέρα, αποθήκες, κτλ.).
Τα πρώτα λιμάνια που θα αξιοποιηθούν είναι της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας, τα οποία ενδέχεται να παραχωρηθούν και ως “πακέτο”.