«Δοκιμάζεται» η ευρωπαϊκή αγορά επαγγελματικού αυτοκινήτου από τις αρρυθμίες στην εφοδιαστική αλυσίδα και την έλλειψη επιμέρους ανταλλακτικών.
Για 10ο συνεχόμενο μήνα και σύμφωνα με στοιχεία της ACEA (Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων), η αγορά επαγγελματικού αυτοκινήτου (φορτηγά + λεωφορεία) σημείωσε πτώση (τον Απρίλιο ανήλθε στο 27,1%), προϊδεάζοντας για – ακόμη – μια «δύσκολη» χρονιά (-20,3% οι ταξινομήσεις στο πρώτο 4μηνο).
Οι παραδόσεις νέων φορτηγών και λεωφορείων, ανά περιπτώσεις, υλοποιούνται σε έως και 12 μήνες, καθώς διαπιστώνονται ελλείψεις, εκτός από ημιαγωγούς, σε λιπαντικά, καλωδιώσεις, κ.α.
Στην Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτου (ΣΕΑΑ) και για το πρώτο τρίμηνο του έτους, οι ταξινομήσεις φορτηγών (ελαφρών + βαρέων) σημείωσαν πτώση 15,5% και λεωφορείων 37,3%.
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, σε πτωτική πορεία κινούνται τα λεωφορεία, αντίθετα θετικά είναι τα μηνύματα στα φορτηγά σε κάποιες βασικές κατηγορίες.
Η εικόνα της ελληνικής αγοράς
Σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία της ACEA για το πρώτο 4μηνο του έτους, η ελληνική αγορά σημείωσε τις ακόλουθες επιδόσεις:
-Στα ελαφρά φορτηγά έως 3,5 τόνους, σημειώθηκε πτώση 16,8%, με 2.839 ταξινομήσεις, ενώ τον Απρίλιο η πτώση έφτασε το 15,6%, με 820 ταξινομήσεις.
-Στα φορτηγά από 3,5 τόνους και άνω, σημειώθηκε άνοδος 42,8%, με 237 ταξινομήσεις και τον Απρίλιο άνοδος 126,5%, με 77 ταξινομήσεις.
-Στα βαρέα φορτηγά από 16 τόνους και άνω, σημειώθηκε άνοδος 83%, με 172 ταξινομήσεις και τον Απρίλιο άνοδος 116,7%, με 52 ταξινομήσεις.
-Στα λεωφορεία, σημειώθηκε πτώση 35,5%, με 60 ταξινομήσεις και τον Απρίλιο πτώση 32,4%, με 23 ταξινομήσεις.
Ταξινομήσεις Ιανουαρίου – Απριλίου 2022 στην Ελλάδα
Κατηγορία | 2022 | 2021 | Διαφορά |
Φορτηγά έως 3,5 τόνους | 2.839 | 3.413 | -16,8% |
Φορτηγά άνω των 3,5 τόνων | 237 | 166 | 42,8% |
Βαρέα φορτηγά άνω των 16 τόνων | 172 | 94 | 83% |
Λεωφορεία | 60 | 93 | -35,5% |
Πηγή: ACEA
Ανά κατηγορία, όπως αναφέρουν στελέχη εταιρειών επαγγελματικού αυτοκινήτου, η αγορά των βαρέων φορτηγών κινείται ανοδικά, καθώς κάποιες μεταφορικές εταιρείες / εταιρείες logistics εμφανίζουν δυναμική.
Επίσης, ξεκίνησαν σταδιακά μεγάλα έργα υποδομών, με κυριότερο το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, με την αγορά να βρίσκεται σε αναμονή για την εκτέλεση των βασικών έργων του Ελληνικού.
Αντίστοιχα, και η αγορά των μεσαίων φορτηγών (από 3,5 τόνους και άνω) κινείται ανοδικά, καθώς ορισμένες εταιρείες λιανεμπορίου, όπως τροφίμων και σούπερ μάρκετ ανανεώνουν το στόλο τους, με αποτέλεσμα αυξημένες ταξινομήσεις.
Οι παραδόσεις νέων φορτηγών και λεωφορείων, ανά περιπτώσεις, υλοποιούνται σε έως και 12 μήνες, καθώς διαπιστώνονται ελλείψεις, εκτός από ημιαγωγούς, σε λιπαντικά, καλωδιώσεις, κ.α.
Αντίθετα, οι ταξινομήσεις των ελαφρών φορτηγών και βαν (έως 3,5 τόνους) σημειώνει πτώση φέτος, ενώ και πέρσι επέδειξε στασιμότητα.
Τέλος, η αγορά των λεωφορείων εξαρτάται από τις επιδόσεις των ΚΤΕΛ και των mini – bus από τον τουρισμό. Στην αγορά των μεγάλων λεωφορείων παρατηρήθηκε πέρσι κινητικότητα, με αύξηση των ταξινομήσεων, λόγω και των επιδοτήσεων που δόθηκαν.
Από την άλλη πλευρά, η αγορά αναμένει και την εξέλιξη του μεγάλου διαγωνισμού για τα νέα λεωφορεία στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.
Τέλος, σχετικά με τα mini – bus, εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς ότι εξαρτώνται από την πορεία του τουρισμού και της ξενοδοχειακής αγοράς.
Αρνητική πρωτιά της Ελλάδας στον μ.ο. ηλικίας λεωφορείων και φορτηγών
Δυστυχώς, η Ελλάδα διαθέτει τον παλαιότερο στόλο φορτηγών και λεωφορείων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με τα νεότερα στοιχεία της ACEA.
Αναλυτικότερα, τα φορτηγά που κυκλοφορούν στη χώρα μας έχουν μ.ο. ηλικίας τα 21,4 έτη, ενώ τα λεωφορεία τα 19,4 έτη.
Στα επιβατικά οχήματα η εικόνα είναι λίγο καλύτερη, καθώς ο μέσος όρος ηλικίας τους είναι τα 16,6 χρόνια, ενώ στα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα (βαν) ο μέσος όρος είναι τα 20,2 έτη.
Σε ολόκληρη την Ευρώπη πλέον ο μέσος όρος ηλικίας των επιβατικών αυτοκινήτων ανέρχεται στα 11,8 έτη, των βαν στα 11,9 έτη, των φορτηγών στα 14,1 έτη και των λεωφορείων στα 12,8 έτη.
Μεταξύ των αιτημάτων του κλάδου συγκαταλέγεται η εισαγωγή κινήτρων για την ανανέωση του στόλου, με τη σχετική συζήτηση να έχει «ανοίξει» περισσότερο το τελευταίο διάστημα
Αξιοσημείωτο είναι ότι, η Λιθουανία και η Ρουμανία, διαθέτουν τους γηραιότερους στόλους αυτοκινήτων, με οχήματα σχεδόν 17 ετών, αντιθέτως τα πιο νέα επιβατικά αυτοκίνητα κυκλοφορούν στο Λουξεμβούργο (6,7 χρόνια).
Επίσης, από τις τέσσερις μεγάλες αγορές της ΕΕ, η Ιταλία έχει τον παλαιότερο στόλο ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων με 13,8 έτη, ακολουθούμενη από την Ισπανία με 13,3 έτη.
Η Ελλάδα, όπως προαναφέρθηκε, σημειώνει αρνητικό ρεκόρ, καθώς τα φορτηγά της έχουν κατά μέσο όρο ηλικίας τα 21,4 έτη, γεγονός που την καθιστά το κράτος – μέλος με τον γηραιότερο στόλο φορτηγών. Αντιθέτως, τα νεότερα φορτηγά βρίσκονται στους δρόμους του Λουξεμβούργου (6,7 έτη) και της Αυστρίας (7 έτη).
Γενικότερα, η αγορά των οδικών εμπορευματικών μεταφορών παραμένει κατακερματισμένη στην Ελλάδα. Η πλειονότητα του κλάδου αποτελείται από μικρές επιχειρήσεις, με αποτέλεσμα σημαντικούς περιορισμούς στα διαθέσιμα κεφάλαια για επενδύσεις.
Μεταξύ των αιτημάτων του κλάδου συγκαταλέγεται η εισαγωγή κινήτρων για την ανανέωση του στόλου, με τη σχετική συζήτηση να έχει «ανοίξει» περισσότερο το τελευταίο διάστημα.