Η γεωπολιτική ανασφάλεια, όπως το πρόσφατο πραξικόπημα στην Τουρκία και η κλιμάκωση των τρομοκρατικών επιθέσεων (π.χ. τα χτυπήματα στα αεροδρόμια των Βρυξελλών και της Κωνσταντινούπολης) έχουν επιφέρει αρνητικές συνέπειες (και) στην αεροπορική βιομηχανία. Ενδεικτικές είναι οι δηλώσεις του γενικού διευθυντή του ACI Europe Olivier Jankovec, παρουσιάζοντας τα στατιστικά στοιχεία του πρώτου εξαμήνου.
«Τα αεροδρόμια της Ε.Ε. πιθανόν να διαπιστώσουν μια συνεχή μείωση της επιβατικής κίνησης,λόγω της χαμηλότερης καταναλωτικής εμπιστοσύνης, που τροφοδοτείται από την τρομοκρατία και την απόφαση της Βρετανίας να αποχωρήσει από την Ε.Ε., καθώς και από το γεγονός ότι μεγάλες αεροπορικές εταιρίες περιορίζουν τη χωρητικότητα», ανέφερε ο γενικός διευθυντής του ACI Europe.
Στον αντίποδα, θετικός παράγοντας για την αεροπορική βιομηχανία αποτελούν οι χαμηλές τιμές του πετρελαίου, οι οποίες επιμερίζουν τις όποιες απώλειες από τη μείωση της χωρητικότητας των «παραδοσιακών» αερομεταφορέων, βοηθώντας παράλληλα την επέκταση των low cost carrier.
Tα στοιχεία εξαμήνου
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε το ACI Europe, το πρώτο εξάμηνο του έτους, τα αεροδρόμια της Ευρώπης σημείωσαν άνοδο επιβατών 4,9% και τα αεροδρόμια της Ευρωπαϊκής Ένωσης 6,2%, με τις μεγάλες αγορές (Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία) να υπο-αποδίδουν, σε σχέση με το μέσο όρο της ΕΕ. Μάλιστα, στα αεροδρόμια της ΕΕ, ο ρυθμός ανάπτυξης στο δεύτερο τρίμηνο (8,2%) ήταν σαφώς κατώτερος, σε σχέση με τον αντίστοιχο του πρώτου τριμήνου (4,8%).
«Επειδή τα στοιχεία για την κίνηση δεν αντανακλούν τον πλήρη αντίκτυπο των τρομοκρατικών επιθέσεων στο αεροδρόμιο Ατατούρκ της Κωνσταντινούπολης και το αποτυχημένο πραξικόπημα στην Τουρκία, αναμένουμε περαιτέρω επιδείνωση της αεροπορικής κίνησης κατά το καλοκαίρι και για το υπόλοιπο του έτους», προσέθεσε ο κ. Jankovec.
Σε εγχώριο επίπεδο, πιο ασφαλή συμπεράσματα μπορούν να εξαχθούν, με την γνωστοποίηση των πιο πρόσφατων αποτελεσμάτων του «Ελ. Βενιζέλος», των περιφερειακών αεροδρομίων και των αεροπορικών που έχουν τα μεγαλύτερα μερίδια αγοράς (Aegean, Ryanair, Lufthansa, easyJet, κτλ.).
Για παράδειγμα, εφέτος το «Ελ. Βενιζέλος» ίσως σημειώσει μονοψήφιο ρυθμό ανάπτυξης,καθότι – μεταξύ άλλων – αρκετοί Αμερικανοί, Ασιάτες, κτλ. ματαίωσαν τα ταξίδια, όχι μόνο προς την Ελλάδα, αλλά γενικότερα προς την Ευρώπη.
Παράλληλα, μεγάλες αεροπορικές εταιρίες, όπως η Lufthansa, η easyJet και η IAG, στην οποία ανήκει η British Airways, έχουν πει ότι θα περιορίσουν τα αναπτυξιακά τους σχέδια για εφέτος.
Πιο αναλυτικά, η Lufthansa γνωστοποίησε ότι οι κρατήσεις εισιτηρίων για δρομολόγια μακρινών αποστάσεων έχουν μειωθεί αισθητά και αντίστοιχα, η easyjet ότι αδυνατεί να προβεί σε προβλέψεις για το οικονομικό έτος, σε ένα περιβάλλον εντεινόμενης αβεβαιότητας.
Μάλιστα, σε δηλώσεις της στο BBC, η Κάρολιν Μακόλ, διευθύνουσα σύμβουλος της easyjet, υπογράμμισε ότι οι σημερινές συνθήκες είναι οι πιο δύσκολες από το 2010, οπότε ανέλαβε το τιμόνι της εταιρείας, εξαιτίας των πολλαπλών και πολύ διαφορετικών προκλήσεων.