Αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» και Αegean Airlines έχουν σχέσεις αλληλένδετες. Όταν ο ένας πηγαίνει καλά, πηγαίνει κι ο άλλος. Τα στατιστικά στοιχεία μιλούν από μόνα τους:
H Aegean Airlines, συμπεριλαμβανομένης της Olympic Air, διαθέτει μερίδιο αγοράς 53% στο «Ελ. Βενιζέλος». Δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία, στο ΔΑΑ, είναι η Ryanair με 18%.
Αντίστοιχα, το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» αποτελεί τη μεγαλύτερη βάση της Aegean, δεδομένου ότι το 70% των διεθνών δρομολογίων διεξάγεται από την Αθήνα. Έπονται Θεσσαλονίκη και Λάρνακα.
«Η ανάπτυξη ενός αεροδρομίου εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον home carrier. Στην περίπτωση του ΔΑΑ είναι η Αegean Airlines. Όσο «μεγαλώνει» η Αegean, τόσο θα μεγιστοποιούνται τα οφέλη για το «Ελ. Βενιζέλος», σημειώνουν αεροπορικοί αναλυτές.
Και πράγματι, έτσι είναι: Το 2012, η Aegean πετούσε, από την Αθήνα, σε 22 διεθνείς προορισμούς και σε 40 συνολικά, ενώ το 2016, πετούσε σε 71 διεθνείς προορισμούς και σε 101 συνολικά.
Αντίστοιχα, ο ΔΑΑ, το 2012 διακίνησε 13 εκατ. επιβάτες και το 2016 ξεπέρασε τα 20 εκατ., επιτυγχάνοντας επίδοση – ρεκόρ.
Το στοίχημα των δυο φορέων
ΔΑΑ και Aegean Airlines έχουν «κοινά συμφέροντα» και «κοινές προκλήσεις». Η πρώτη πρόκληση αναφέρεται στους Έλληνες ταξιδιώτες. Στο πεδίο αυτό, οι προοπτικές δεν είναι… ευοίωνες, δεδομένης της οικονομικής ύφεσης.
Έτσι, μπορεί να εμφανίζεται, σε κάποιο βαθμό, αύξηση (το «Ελ. Βενιζέλος» εμφάνισε, το 2016, άνοδο Ελλήνων επιβατών 15%, η Aegean – στο 9μηνο του 2016 – άνοδο 2% στο εγχώριο δίκτυο), ωστόσο αυτή οφείλεται στην ένταση του ανταγωνισμού και των τιμών.
Ο Έλληνας δεν ταξιδεύει συνολικά περισσότερο, αλλά επιλέγει κάποιες φορές το αεροπλάνο, λόγω προσφορών.
Η δεύτερη πρόκληση έγκειται στους ξένους επιβάτες, όπου εκεί οι προοπτικές είναι πιο δυναμικές. Για παράδειγμα, η Aegean Airlines ανακοίνωσε, στο 9μηνο του 2016, άνοδο επιβατών 10% στο διεθνές δίκτυο, ενώ το «Ελ. Βενιζέλος» – στο σύνολο του έτους – 8% στους ξένους επιβάτες και 10,4% στην κίνηση εξωτερικού.
Το στοίχημα, στο πεδίο αυτό, αναφέρεται στην ενίσχυση της Αθήνας ως τουριστικού προορισμού και γι’ αυτό το λόγο, οι δυο εταιρείες, με το δήμο Αθηναίων, «ένωσαν δυνάμεις», με την σύμπραξη Athens Tourism Partnership (ΑΤΡ).
Αναφορικά με τους ξένους επιβάτες, τόσο ο ΔΑΑ, όσο και η Aegean προσπαθούν να καταστήσουν την Αθήνα ενδιάμεσο προορισμό, κάτι το οποίο «πρέπει να δουλευτεί περισσότερο».
Όπως και να έχει, τα μηνύματα είναι ενθαρρυντικά: Η Aegean Airlines ποτέ δεν ήταν τόσο μεγάλη, το «Ελ. Βενιζέλος» ποτέ δεν έπιασε τέτοια μεγέθη.
Ωστόσο, είναι εμφανής η απουσία κεντρικής «πολιτικής αερομεταφορών» από την αρμόδια Πολιτεία.
Τα υπουργεία Εξωτερικών, Μεταφορών και Τουρισμού οφείλουν να συνθέσουν και υλοποιήσουν μια στρατηγική κατεύθυνση γύρω από τις αερομεταφορές, διότι γείτονες χώρες κινούνται πιο ανταγωνιστικά.