Αποτέλεσε, ίσως, την πιο δύσκολη αποκρατικοποίηση. Οι ενστάσεις σημαντικές, τόσο για τη μέθοδο (πώληση μετοχών αντί επιμέρους παραχωρήσεις), όσο και το τίμημα. Τελικά, το 51% + 16% του ΟΛΠ περνά στην Cosco, με τη μεταβίβαση του πρώτου τμήματος (51%) να συντελείται, πιθανότατα, αυτή την εβδομάδα.
Την Τετάρτη 10/8, βάσει χρονοδιαγράμματος, θα καταβληθούν 280,5 εκατ. στο TAIΠΕΔ, ενώ το υπόλοιπο 16% θα δοθεί, έναντι 88 εκατ., σε βάθος πενταετίας. Θα καταφέρουν οι Κινέζοι να αναπτύξουν τον ΟΛΠ και τον Πειραιά, έχοντας εμπειρία, κυρίως, σε Σταθμούς Εμπορευματοκιβωτίων; Αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα.
Νέος πρόεδρος θα τοποθετηθεί, πιθανότατα, ο νούμερο δύο της Cosco, ο Director of the Board, President and Deputy Party Secretary, Wan Min. Αντίστοιχα, διευθύνων σύμβουλος o Captain Fu Chengqu, ο οποίος είναι διευθύνων σύμβουλος της ΣΕΠ Α.Ε., της θυγατρικής της Cosco, που διαχειρίζεται τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ.
Η Cosco θα διαθέτει οκτώ θέσεις στο νέο 11μελές δ.σ. Tις ελληνικές θέσεις θα καλύψουν εκπρόσωποι του ΤΑΙΠΕΔ. Οι δύο θεωρούνται σίγουροι και είναι ο εντεταλμένος σύμβουλος του Ταμείου Θανάσης Λιάγκος και ο δεύτερος – επίσης επιλογή του Ταμείου – ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης. Για την τρίτη θέση φαβορί φαντάζει ο εν ενεργεία πρόεδρος και δ.σ. του ΟΛΠ, Γιάννης Κούβαρης.
Το πρόγραμμα των επενδύσεων
Η Cosco σχεδιάζει να πραγματοποιήσει επενδύσεις συνολικού ύψους 600 εκατ. Σε προτεραιότητα βρίσκεται η κρουαζιέρα, η οποία αποτελεί το νέο «trend» των Κινέζων, όσον αφορά τις ναυπηγήσεις, τη διαχείριση πλοίων, αλλά και την προώθηση της αγοράς στη κινεζική κουλτούρα. Μάλιστα, η Cosco στοχεύει να καταστήσει τον Πειραιά τον κεντρικό σταθμό για κρουαζιέρες που θα κάνουν οι Κινέζοι στην Ευρώπη.
Την Τετάρτη 10/8, βάσει χρονοδιαγράμματος, θα καταβληθούν 280,5 εκατ. στο TAIΠΕΔ, ενώ το υπόλοιπο 16% θα δοθεί, έναντι 88 εκατ., σε βάθος πενταετίας. Θα καταφέρουν οι Κινέζοι να αναπτύξουν τον ΟΛΠ και τον Πειραιά, έχοντας εμπειρία, κυρίως, σε Σταθμούς Εμπορευματοκιβωτίων; Αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα.
Σχεδιάζουν να αναβαθμίσουν το λιμάνι, ώστε να δέχεται τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια του κόσμου. Στόχος είναι να αυξηθεί στα 3 εκατ. ο αριθμός των τουριστών κρουαζιέρας (διπλάσιος σε σχέση με το 2015), με την επένδυση αυτή να έχει προϋπολογισμό 200 εκατ. ευρώ. Η πρώτη φάση, αξίας 120 εκατ. ευρώ, θα χρηματοδοτηθεί, από την Ε.Ε., σε ποσοστό 95%.
Δεύτερη προτεραιότητα αποτελεί η αναβάθμιση των υποδομών του λιμανιού στην προβλήτα Ι. Με την επένδυση αυτή, θα μπορούν να διακινηθούν συνολικά 7 εκατ. κοντέινερ σε ετήσια βάση (και στους τρεις προβλήτες του ΣΕΜΠΟ), ενώ στο μέλλον αναμένεται να φτάσουν τα 10 εκατ.
Επίσης, θα γίνουν επενδύσεις 200 εκατ. ευρώ στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη (από 100 εκατ. ευρώ που προβλέπεται στον αρχικό σχεδιασμό), ενώ στο Car Terminal θα γίνουν έργα που θα υπερδιπλασιάσουν τη χωρητικότητά του, ώστε να μπορεί να αποθηκεύσει 20.000 αυτοκίνητα σε ημερήσια βάση από 9.000 που είναι η δυναμικότητα σήμερα.
Η μελέτη του ΙΟΒΕ
Την ενίσχυση του ΑΕΠ κατά 0,8%, αλλά και τη δημιουργία 31.000 θέσεων εργασίας αναμένεται να αποφέρει στην ελληνική οικονομία η πώληση του ΟΛΠ στην Cosco, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ, για την περίοδο 2016-2025.
Επιπλέον, αναμένεται να συμβάλει στη μείωση του δημόσιου χρέους μακροχρόνια κατά 2,3 εκατοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ. Συγκεκριμένα, το συνολικό ακαθάριστο προϊόν από τη δραστηριότητα του ΟΛΠ θα προσθέτει στο ΑΕΠ έως και 2,6 δισ. ετησίως το 2025.
Αν, μάλιστα, συμπεριληφθούν οι επιδράσεις σε κλάδους που αναμένεται να ενισχυθούν από τη βελτίωση των υποδομών και οι πολλαπλασιαστικές επιδράσεις στους υπόλοιπους κλάδους της οικονομίας, τότε η συνολική συνεισφορά στο ΑΕΠ αναμένεται να φτάσει τα 4 δισ. το 2025. Η πώληση μετοχών που ανήκουν στο κράτος θα επιφέρει δημοσιονομικά έσοδα για το ελληνικό Δημόσιο.
Επιπλέον, το κράτος εισπράττει ετήσιο αντάλλαγμα παραχώρησης από τον ΟΛΠ (ποσοστό επί του κύκλου εργασιών), μερίσματα από τα κέρδη του οργανισμού (ανάλογα με το μερίδιο που διαθέτει στη μετοχική του σύνθεση και εφόσον υπάρχουν κέρδη), έσοδα από φόρους στα κέρδη του οργανισμού και στις αμοιβές των εργαζομένων, καθώς και έσοδα από εισφορές κοινωνικής ασφάλισης.