«Υπάρχουν σημαντικά μαθήματα που η ανάγκη μας διδάσκει αυτήν την περίοδο, για περισσότερη ψηφιοποίηση, για εργασία εξ ’αποστάσεως, για ψηφιακές συναντήσεις, για σχεδιασμό αντιμετώπισης του μη αναμενόμενου», αναφέρει, σε συνέντευξη στο metaforespress.gr, o πρόεδρος του Ινστιτούτου Logistics Management Ελλάδος (ILME) και πρόεδρος του Ελληνικού Οργανισμού Συστημάτων Ευφυών Μεταφορών – ΙΤS Hellas, Κωνσταντίνος Χανιώτης.
O κ. Χανιώτης υπογραμμίζει ότι, με την υπόθεση ότι δεν θα έχουμε νέα αρνητικά γεγονότα, οι εταιρείες που θα επιβιώσουν, θα γίνουν ισχυρότερες, παραγωγικότερες και θα έχουν μπροστά τους μια αναμενόμενη ανάκαμψη.
-Βιώνουμε όλοι μια πρωτοφανή κατάσταση. Εάν και δεν γνωρίζουμε πότε θα επανέλθει και με ποιους όρους η κανονικότητα, ποιες θεωρείτε ότι είναι οι επιδράσεις στην ελληνική οικονομία;
-Αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι βραχυπρόθεσμα οι επιδράσεις θα είναι εξαιρετικά αρνητικές.
Θα υπάρχουν κλάδοι της οικονομίας που οι συνέπειες θα είναι οδυνηρές, και κλάδοι που θα δουν μια πιο διαχειρίσιμη μείωση του κύκλου εργασιών.
Μεσοπρόθεσμα, με την υπόθεση ότι δεν θα έχουμε νέα αρνητικά γεγονότα, οι εταιρείες που θα επιβιώσουν θα έχουν γίνει ισχυρότερες, παραγωγικότερες, και θα έχουν μπροστά τους μια αναμενόμενη ανάκαμψη.
Το πόσο γρήγορη θα είναι εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό από την δημοσιονομική πολιτική που τελικά θα επικρατήσει στην Ευρώπη και στην Ελλάδα.-Αντίστοιχα, ποιες είναι οι επιπτώσεις στον κλάδο των Logistics και των Μεταφορών;
-Οι υπηρεσίες Logistics & Μεταφορών είναι “καθρέφτης” της οικονομίας. Υπάρχουν εταιρείες που ήδη έχουν πληγεί σημαντικά, αλλά και εταιρείες που, σε πρώτη φάση, έχουν ακόμα και αύξηση των εργασιών τους.
Ασφαλώς θα υπάρξουν προβλήματα και στον δικό μας κλάδο. Στα θετικά είναι ότι οι εταιρείες έμαθαν πολύ γρήγορα (και κάπως άναρχα) την αξία της ψηφιοποίησης στην αποτελεσματικότητα. Σίγουρα, αυτές που θα βρεθούν σε καλή κατάσταση την επόμενη ημέρα, θα γίνουν ακόμα αποτελεσματικότερες.
-Πιστεύετε ότι κινούνται προς την σωστή κατεύθυνση τα μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων από την κυβέρνηση; Είναι ικανοποιητικά;
-Δεν νομίζω ότι ακόμα μπορούμε να κρίνουμε τα μέτρα στήριξης. Παρότι θα δεχθώ ότι σε αυτήν την χρονική περίοδο το κράτος λειτούργησε αποτελεσματικά στην αποτροπή του υγειονομικού κινδύνου, και υπάρχουν διάφορες εξαγγελίες θετικών μέτρων, θα πρέπει να περιμένουμε το συνολικό σχέδιο ανάκαμψης, που ακόμα δεν το έχουμε δει.
Μου έχει κάνει θετική έκπληξη η προσαρμοστικότητα που έχουν επιδείξει πολλές από τις εταιρείες στον κλάδο των logistics και αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στα στελέχη τους, που με φαντασία, αλλά και πολύ δουλειά κατάφεραν να ανταπεξέλθουν σε κρίσιμες καταστάσεις με τον καλύτερο δυνατό τρόπο
Μην βιαζόμαστε είμαστε ακόμα στην αρχή, είμαι βέβαιος ότι θα δούμε ένα άλλο σχέδιο μέσα στους επόμενους 1-2 μήνες.
-Η κρίση που βιώνουμε έχει αλλάξει το επιχειρηματικό μοντέλο; Επαναπροσδιορίζονται επιχειρησιακές πρακτικές;
-Όχι, δεν έχει αλλάξει ακόμα κανένα μοντέλο, μέχρι στιγμής αυτό που έχουμε δει είναι μια εξ’ ανάγκης προσαρμογή στις νέες συνθήκες.
Είμαι όμως βέβαιος ότι θα δούμε αλλαγές στις επιχειρησιακές πρακτικές στο εγγύς μέλλον, καθώς έχουμε μια ομάδα στελεχών στα logistics και τις μεταφορές που, μέσα σε αυτές τις συνθήκες, έμαθε αρκετά μαθήματα, αλλά και δίδαξε την διοίκηση για νέες πρακτικές, με περισσότερη ψηφιοποίηση, διαφάνεια και ευελιξία.
Ένα επιπλέον μάθημα είναι η συνεργατικότητα που και αυτή έχει αρχίσει να κάνει κάποια αρχικά βήματα.
-Γενικότερα, ποια είναι τα συμπεράσματα που εξάγονται από την κρίση που βιώνουμε; Θα συντελεστεί στροφή σε άλλους κλάδους της οικονομίας; Μπορούμε να προβλέψουμε την επόμενη ημέρα;
-Είναι νωρίς για τελικά συμπεράσματα. Αυτό που μπορούμε να δούμε μέχρι τώρα είναι ότι έχουμε μια αναβίωση της ανάγκης για κρατική παρέμβαση και μάλιστα με την σύμφωνη γνώμη της μεγαλύτερης πλειοψηφίας των κοινωνιών.
Στο επίπεδο της οικονομίας ένα σχέδιο «Marshal» υπονοεί, ότι το κράτος έρχεται να σχεδιάσει την διάσωση της «ελεύθερης αγοράς» ως αρωγός στην στήριξη της οικονομίας.Ένα άλλο στοιχείο είναι οι σκέψεις για αυτάρκεια σε βασικά είδη, καθώς υπάρχουν ερωτηματικά πλέον πόσο ελεύθερο είναι το ελεύθερο παγκόσμιο εμπόριο.
Στο επίπεδο της επιχείρησης υπάρχουν επίσης σημαντικά μαθήματα που η ανάγκη μας διδάσκει αυτήν την περίοδο, για περισσότερη ψηφιοποίηση, για εργασία εξ ’αποστάσεως, για ψηφιακές συναντήσεις, για σχεδιασμό αντιμετώπισης του μη αναμενόμενου.
Μου έχει κάνει θετική έκπληξη η προσαρμοστικότητα που έχουν επιδείξει πολλές από τις εταιρείες στον κλάδο των logistics και αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στα στελέχη τους, που με φαντασία, αλλά και πολύ δουλειά κατάφεραν να ανταπεξέλθουν σε κρίσιμες καταστάσεις με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Αυτά είναι μικρά κέρδη, ίσως ασήμαντα τώρα, αλλά εάν κτίσουμε πάνω τους, μπορούν να γίνουν εξαιρετικά σημαντικά.