Στις αρνητικές συνέπειες της πανδημίας του κορωνοϊού στις αερομεταφορές και τον τουρισμό αναφέρεται, σε συνέντευξη στο metaforespress.gr, o διευθύνων σύμβουλος της Discover The World στην Ελλάδα και μέλος του Δ.Σ. του Συνδέσμου Αντιπροσώπων Αεροπορικών Εταιρειών (ΣΑΑΕ), Ντίνος Φραντζεσκάκης.
Ο κ. Φραντζεσκάκης υποστηρίζει ότι απειλείται η βιωσιμότητα αρκετών αεροπορικών εταιρειών, ακόμα και «κολοσσών», σημειώνοντας ότι θα επέλθουν αλλαγές στα αεροπορικά ταξίδια το αμέσως προσεχές διάστημα.
Παράλληλα, εκτιμά ότι το μέγεθος της εφετινής αεροπορικής κίνησης στην Ελλάδα θα ανέλθει στο 1/3 του 2019, καθώς ο τουρισμός θα υποστεί τεράστιες απώλειες.
-Οι αερομεταφορές είναι ίσως ο κλάδος που έχει πληγεί περισσότερο από την πανδημία του κορωνοϊού…
-Πράγματι, έτσι είναι. Βιώνουμε μια κατάσταση, οι συνέπειες της οποίας στις αερομεταφορές είναι 100 φορές πολλαπλάσιες από το τρομοκρατικό χτύπημα της 11ης Σεπτεμβρίου. Είναι τέτοια η «καταστροφή» που η επανάκαμψη κρίνεται αμφίβολη.
Οι μετοχές των αεροπορικών εταιρειών έχουν καταποντιστεί, τα ταμειακά διαθέσιμα έχουν «εξαφανιστεί» και οι οφειλές είναι δυσθεώρητες.
Οι αεροπορικές εκτιμάται ότι οφείλουν 35 δισ. δολ. σε ακυρωμένα εισιτήρια και μη έχοντας τόσο μετρητό να επιστρέψουν, δίνουν στο επιβατικό κοινό κουπόνια (vouchers).
Αυτή τη στιγμή, οι αεροπορικές εταιρείες δεν εισπράττουν χρήματα από πουθενά, έχοντας την υποχρέωση να τα επιστρέψουν στους επιβάτες. Οπότε, οι κυβερνήσεις τους έδωσαν «δάνεια», μέσω των vouchers.
Οι περισσότερες εταιρείες, ακόμα και «κολοσσοί» ζητούν απεγνωσμένα κρατικές ενισχύσεις. Όποια εταιρεία δεν επιδοτηθεί από κρατική οντότητα, είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα αντιμετωπίσει πρόβλημα βιωσιμότητας.
Όσον αφορά στην επόμενη ημέρα, γεννιούνται πολλές απορίες. Πως οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους θα πετάξουν, όταν – όπως φαίνεται – υποχρεωτικά θα θεσπιστούν κενές θέσεις; Εκτιμώ ότι θα επιλέξουν την παράταση της καθήλωσης του στόλου τους.
Επίσης, οι παραγγελίες που έχουν κάνει εταιρείες για νέα αεροσκάφη, πιθανότατα θα τροποποιηθούν ή και ακυρωθούν.
Για την επόμενη διετία, θεωρώ ότι αρκετές αεροπορικές δεν πρόκειται να παραλάβουν καινούργια αεροσκάφη. Οι αεροπορικές ενδεχομένως να χάσουν προκαταβολές ή να προβούν σε διακανονισμούς και παραγγελίες αεροσκαφών ίσως ακυρωθούν.
-Τουρισμός εφέτος θα υπάρξει;
-Για ποιον τουρισμό κάνουμε λόγο, όταν το πρόγραμμα των αεροπορικών εταιρειών δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα;
Είναι ηλίου φαεινότερον ότι δεν μπορούμε να ελπίζουμε ούτε στο 10% – 12% των 25 δισ. ευρώ ταξιδιωτικών εισπράξεων που εισπράχθηκαν το 2019.
Όταν οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες είναι αεροπορικά κλειστές, τότε ποιος τουρίστας θα κάνει κράτηση στην Ελλάδα;
Φοβάμαι, μήπως αυτή η πανδημία σημάνει την επιστροφή στις αερομεταφορές της δεκαετίας του ’70-’80, οπότε τα ταξίδια ήταν για τους «λίγους»
Το μέγεθος της εφετινής αεροπορικής κίνησης θα ανέλθει το πολύ στο 1/3 του 2019. Οι Αμερικάνοι τουρίστες δεν θα ταξιδέψουν στην Ευρώπη, τα κρουαζιερόπλοια δεν θα φέρουν τουρίστες, κτλ.
Μάλιστα, εικάζεται ότι οι αεροπορικοί ναύλοι θα ανατιμηθούν σημαντικά, εάν οι εταιρείες αναγκαστούν να εφαρμόσουν το μέτρο ασφαλείας των 3 κενών θέσεων ή κάτι παραπλήσιο.
Εκτιμώ ότι οι πτήσεις με τα μεγάλα αεροσκάφη τύπου Α380 και Α350 θα ανασταλούν. Θα προτιμούνται πλέον πτήσεις με μικρά αεροσκάφη.
Φοβάμαι, μήπως αυτή η πανδημία σημάνει την επιστροφή στις αερομεταφορές της δεκαετίας του ’70-’80, οπότε τα ταξίδια ήταν για τους «λίγους». Επί του παρόντος, φαίνεται ότι οι διακοπές και οι αεροπορικές μετακινήσεις είναι τα πρώτα που θα ελαχιστοποιήσουν οι τουρίστες.
-Πως θα διαμορφωθεί η επόμενη ημέρα;
-Εάν υποθέσουμε ότι, το 2021, βρεθεί κάποια θεραπεία ή το εμβόλιο, για να πάρει μπροστά η αεροπορική βιομηχανία και να επανέλθει στα προ κορωνοϊού επίπεδα θα απαιτηθούν τουλάχιστον 2 χρόνια, με όλες τις παράπλευρες απώλειες (κλείσιμο αεροπορικών, σύμπτυξη πτητικών προγραμμάτων, κ.ά.).
Θα υπάρξουν αλλαγές, τόσο στην τροφοδοτική αλυσίδα, όσο και στη γενικότερη εικόνα ενός αεροπορικού ταξιδιού. Εκτιμώ ότι βραχυπρόθεσμα θα γίνει πιο «elite» το ταξίδι με το αεροπλάνο.
Πάντως, εάν υπάρξουν θετικές εξελίξεις μέχρι το προσεχές φθινόπωρο, τότε θα «σωθεί» η τουριστική σεζόν της επόμενης χρονιάς.
-Είναι ικανοποιητικά τα μέτρα στήριξης της ΕΕ και των εθνικών κυβερνήσεων;
-Τα οικονομικά μέτρα στήριξης της ΕΕ, εάν δοθούν με αντικειμενικούς όρους και σε συνθήκες ισονομίας, τότε θα κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση.
Όσον αφορά στην ελληνική κυβέρνηση, θεωρώ ότι τηρεί στάση αναμονής προς το παρόν. Κατά τη γνώμη μου δρα με σύνεση, καθώς δεν μπορεί να «ανοίξει τις κάνουλες» της ρευστότητας, χωρίς κατευθυντήριες γραμμές από την ΕΕ.
Greece’s tourism can expect the start of a comeback in 2021 only if a vaccine becomes available within the next 6-8 months, and airlines resume their routes as before, Realistically however, a full comeback to last year’s levels is not anticipated prior 2022
Byron Argiris
CONCEPTOURS, Athens